Gina Tricot Grand Prix Borås – mer av allt!

Gina Tricot Grand Prix Borås – mer av allt!

Internationellt inslag, högre prispengar, bättre show, nytt underlag. Gina Tricot Grand Prix Borås 9-12 februari blir i år ännu bättre! Över en halv miljon i totala prispengar, internationellt kval till Göteborg Horse Show och nytt underlag i internationell toppklass är några av nyheterna som gör den tredje upplagan av tävlingen till den bästa någonsin.

Redan förra året var Boråstävlingen den mest prestigefyllda elittävlingen i Norden. Nu blir det mer av allt.

– Vi höjer förstapriset i finalen av Gina Tricot Grand Prix Borås till 115 000 kronor, alltså mer än förra året. Det är den högsta förstaprissumman på en tävling som inte är internationell här i Sverige genom tiderna, berättar show director Helen Hagström.

– Det blir cirka 150 00 kronor mer i prispengar, totalt cirka en halv miljon. I det ryms en rejäl höjning av förstapriserna i Mellanrundan och Lilla rundan, där vi i år delar ut 25 000 respektive 15 000 kronor till vinnarna.

Det, tillsammans med det faktum att Borås ridhus nu har ett underlag av internationell toppklass, borgar för att hästfesten i Borås ridhus 9-12 februari slår alla rekord.

– Gina Tricot Grand Prix Borås är redan på väg att bli ett måste för alla toppryttare i Norden, säger Helen Hagström. Vi vill ge så många toppryttare som möjligt chansen att rida här.

Därför har man inlett ett samarbete med världscuptävlingarna i Scandinavium i Göteborg 23-26 februari. Gina Tricot Grand Prix Borås blir precis som förra året de svenska toppryttarnas sista chans att ta en åtråvärd plats dit.

– Men inte nog med det. Nytt för i år är att de nordiska ridsportförbunden har chansen att skicka tre toppryttare var som kan tävla om en plats i Scandinavium, avslöjar Helen Hagström.

Vid Gina Tricot Grand Prix Borås rids sista kval inför finalerna i Young Riders Cup och juniortävlingen Morgondagens Vinnare i Scandinavium.

På programmet står en exklusiv showkväll fredag (biljetter via ticnet.se). Mer om det i separat pressmeddelande närmare tävlingen.

Huvudpunkter Gina Tricot Grand Prix Borås 2012:
Fredag:
20.00 Borås Duel Relay och show

Lördag:
Eftermiddag: Grand Prix-kval, final Lilla rundan

Söndag:
11.30 Final Young Rider Cup
13.00 Gina Tricot Grand Prix i Borås, final
15.00 Final Mellanrundan

PRESSKONTAKT OCH ACKREDITERING:
Ackreditering senast fredag 10 februari via Helen Hagström, 0705-65 64 62, helen.hagstrom@nilorn.com

Presskonferenser med de tre bästa hålls efter finalen i Gina Tricot Grand Prix och delfinalen i Young Riders Cup söndag. Vägbeskrivning och mer tävlingsinformation via www.ginatricotgrandprixboras.se