Friidrotts-SM i Borås 2013 – upplevelse och aktiviteter för hela familjen

Friidrotts-SM i Borås 2013 – upplevelse och aktiviteter för hela familjen

Den 29 aug-1 september går Friidrotts-SM av stapeln i Borås. I anslutning till tävlingsarenan på Ryavallen kommer det att finnas ett barnaktivitetsområde med olika prova-på-aktiviteter så som 3-kamp, längdhopp, studsmatta, hoppborg och chansen att träffa maskoten Leo Lejon med mera. Tillträde till barnaktivitetsområdet ingår i entrébiljetten till Friidrotts-SM på Ryavallen 30 augusti – 1 september. Och redan på torsdagen den 29 augusti då Friidrotts-SM tjuvstartar på Stora Torget med kulfinalen finns fullt med aktiviteter för både stora och små.

- Vi har skapat ett arrangemang som kan locka hela familjen och som även kan väcka intresse för friidrotten som idrott. Detta känns nytt och spännande i friidrottssammanhang, säger Kristine Josephsson SM-general.

Det kommer att finnas tre-kampstävling för barn i aktivitetsområdet. Tre-kampen kommer att innehålla grenarna: sprint 30 meter, höjdhopp och kulstötning. För att få delta behövs en nummerlapp som helt gratis kommer att tillhandahållas på arenaområdet. Det kommer även att finnas hoppborg och studsmatta, möjlighet att få prova på att köra trampbil, fiska i fiskedammen och ansiktsmålning.

- Vi tror och hoppas att detta kommer slå väl ut, både rent publikmässigt men även för att locka barnen till friidrottsskolan och andra träningsgrupper, som IK Ymer Friidrott har. Vi hoppas även på en bra stämning och att det blir en fantastisk upplevelse för hela familjen, fortsätter Kristine.

För att underlätta för besökarna att ta sig till arenan har IK Ymer satsat på en shuttle-buss. Mellan den 30 augusti – 1 september kommer bussen att gå från Södra torget i Borås city till Ryavallen. Gratis tur för alla som skall gå på Friidrotts-SM i Borås 2013. Bussen kommer dessutom att stanna till vid Borås största besökmål – Borås Djurpark, Navet och Stadsparksbadet.

- Förutom friidrottsfesten vill vi även passa på att visa upp stadens besöksmål och kringaktiviteter för våra besökare. Att utöka ett evenemang och dess upplevelser ser vi mycket positivt på och vi hoppas kunna applicera detta koncept också för kommande evenemang, säger Frida Arvidsson projektledare BoråsBorås AB.

Barn och ungdom under 15 år i uppvisande av entrébiljett till Friidrotts-SM i Borås 2013 och i betalande vuxens sällskap går in gratis på besöksmålen Borås Djurpark, Navet och Stadsparksbadet. Suttle-bussen går turer på fredagen, sju turer på lördagen och fem turer på söndagen.

På arenaområdet kommer det att finnas möjlighet till förtäring. Borås Energi och Miljö AB kommer att finnas på plats för utdelning av vatten. Biljetter till Friidrott-SM i Borås säljs på ticnet.se och på Borås Turistbyrå, 033-35 70 90, Sven Eriksonplatsen 3, Borås.

För mer information gå in på friidrottssm2013.se

Kontakta gärna: