Fortsatt ökning för kommersiella gästnätter i Borås

Fortsatt ökning för kommersiella gästnätter i Borås

När vi summerar 2017 kan vi återigen blicka tillbaka på ett år med positiv utveckling för de kommersiella gästnätterna i Borås. Under 2017 var 215.448 bäddar belagda i Borås, en ökning med nästan 14.000 bäddar från föregående år.

- Det är en väldigt positiv trend, som med mindre avvikelser, hållt i sig under en längre tid. Tittar vi på en tioårsperiod är ökningen närmare 70.000 fler belagda bäddar/år. Omsätter man siffrorna i rum har vi haft 146.290 belagda rum under året som gått och ett genomsnittligt nyttjande på 66% av den totala logikapaciteten i staden. Flera månader ligger den procentuella siffran på en bra bit över 70% vilket är extremt högt, berättar Helena Alcenius, VD Borås TME.

Boråsregionen har generellt en stark ökning, +7,2% på den totala gästnattsvolymen vilket ligger i paritet med t ex Skaraborg och en bra bit över Bohuslän där motsvarande siffra är +4,5%.

- Med de här siffrorna och en förväntad fortsatt utveckling börjar logikapaciteten i staden bli en trång sektor. Duktiga hotellaktörer, näringslivet i Borås och fler och större evenemang i staden har alla en bidragande del i den här trenden. Nu blir utmaningen att tillsammans skapa förutsättningar för en logikapacitet i paritet med fortsatt utveckling samt ett nytt kongresshus som står klart under senhösten. Planerna för ett nytt hotell i området Simonsland ligger klara och kommer till år 2020 att utöka den totala kapaciteten med ytterligare 180-200 rum. Att hitta sätt att stärka de något svagare månaderna på året, får också mer fokus framledes, fortsätter Alcenius.

* Siffrorna är hämtade från SCB:s inkvarteringsstatstik för kommersiella boendeformer (Hotell, stugbyar och vandrarhem) samt jämförelsesiffror från Gästnattsrapport Västsverige - helåret 2017.

Helena Alcenius, VD Borås TME, 070-541 54 44