Forskning kring termometri i fokus i Borås

Forskning kring termometri i fokus i Borås

Den 25-27 april står RISE som värd för Euramet Technical Committee for Thermometry. Mötet som är en del av den europeiska organisationen Euramet handlar om termometri där RISE har en framträdande roll i det europeiska arbetet. Mötet lockar ca 60 personer och kommer att hållas på Quality Hotel Grand.

- Som riksmätplats har vi ansvar för de svenska referenserna inom temperaturområdet. En viktig del är ett gott samarbete med övriga nationella metrologiinstitut i Europa, speciellt vad gäller framtida forskningsprojekt och omdefinitioner inom det internationella måttsystemet. Vi ser därför fram mot några mycket givande dagar med spännande diskussioner tillsammans med våra kollegor i Europa säger Magnus Holmsten på RISE.

- Vi har ett starkt forskningsinstitut i Borås med stor kunskap och forskning som kommer hela världen till godo. Vi är glada att få visa upp Borås för dessa deltagare genom ett gott värdskap på våra anläggningar och med en guidad visning av våra skulpturer och street art målningar säger Anna Lilja på Borås Convention Bureau.

Euramet tekniska kommitté för termometri är en del av den europeiska organisationen Euramet - European Association of National Metrology Institutes där forskning är kopplad till meteorologi.

Den tekniska kommittén för termometri handlar om alla frågor om mätning av temperatur, fuktighet, termofysiska egenskaper hos material, såväl som om skalor, standarder och referensmaterial som är nödvändiga för metrologi inom dessa områden.

Anna Lilja, Borås Convention Bureau, Projektledare, 0734-32 75 06
Magnus Holmsten, RISE, Ansvarig för Riksmätplatsen för temperatur, 010-516 56 82