Flera nyheter för årets hittaut.nu

Flera nyheter för årets hittaut.nu

Populära hittaut.nu växer för varje år. Projektet innefattar i dagsläget 16 orter och har blivit en stor succé på samtliga. Den stora kartan släpps även i år traditionsenligt under Linnémarschhelgen, den 25-26 april.

Martin Larsson som är projektledare för hittaut.nu i Borås meddelar att intresset redan är stort och att det kommer bli en hel del nyheter i år.

- Som nämnts i tidigare pressmeddelanden kommer hittaut.nu ha en tätare koppling till O-Ringen. Det beror egentligen inte på att O-Ringen går i Borås just i år utan på att O-Ringen AB numera står som ägare för projektet hittaut.nu. Däremot är det naturligtvis extra roligt att den här kopplingen görs just i år när vi har O-Ringen på hemmaplan, säger Martin.

Kartan kommer i år inte att distribueras genom massutskick, i stället satsas det på en mer riktad distribution för att minska svinnet och spara på våra miljöresurser. Antalet uthämtningsställen ökar också kraftigt till nästan 30 stycken. Förutom det första släppet under Linnémarschen kommer man göra ytterligare fem släpp under säsongen. Två av dem i samband med O-Ringenskolan, ett under O-Ringen 18-24 juli samt ytterligare två under sensommaren.

- Under O-Ringen kommer Open hittaut vara en integrerad del som en öppen klass utan något egentligt tävlingsmoment. Grejen är att man ska kunna anmäla sig enkelt på plats och utan några förkunskaper kunna ta del av O-Ringen på ett kul sätt. Hittautdeltagarna kommer att känna igen sig, då det handlar om att ta valfritt antal kontroller utan tidspress, fortsätter Martin.

Nytt för i år är också att ett av släppen kommer vara ett ”fotosläpp” där det istället för fysiska kontroller handlar om att para ihop bildutsnitt med positioner på kartan. Dessutom kommer man senare under säsongen att utveckla den tekniska plattformen för hittaut.nu för att göra det enklare för deltagarna att registrera sina checkpoints.

- Projektet är en fantastisk friskvårdssatsning och just i år när O-Ringen är i Borås tror jag hittaut.nu kommer vara hetare än någonsin. Det är ett bra sätt för staden att få invånarna mer engagerade, även om de inte har några övriga kopplingar till orientering, i O-Ringen. Vi kommer precis som tidigare att erbjuda kartor och extrasläpp i fysisk form på Turistbyrån. Information om övriga platser där man kan hämta kartan kommer att uppdateras på hittaut.nu inom kort, säger Stina Hallhagen på BoråsBorås TME AB.

För den som vill vidga sina vyer en aning eller som snabbt avverkar checkpointsen i varje släpp är det också glädjande att Marks kommun kommer vara del av hittaut 2015, så det finns ytterligare checkpoints att ta på nära håll.

hittaut.nu är ett hälso- och friskvårdsprojekt som syftar till att uppmuntra till fysisk aktivitet genom att tillgängliggöra orienteringskartor för boende inom ett särskilt geografisk område. Kartorna är inom närområdet så att man har möjlighet att på ett enkelt sätt ta sig ut och erbjuder kontrollpunkter i fyra olika svårighetsgrader. I Borås drivs projektet av Hestra IF i samarbete med Borås Stad, Västra Götalandsregionen, Borås GIF och IK Ymer.

Mer informationhittaut.nu
- Martin Larsson, projektledare hittaut.nu Borås, 0768-71 80 62