Fler turister, ökad omsättning och högre betyg på Sommartorsdagarna® 2014

Fler turister, ökad omsättning och högre betyg på Sommartorsdagarna® 2014

Sommartorsdagarna® 2014 omsatte 31,5 miljoner kronor i Borås stadskärna. Det är en ökning på 4,9 miljoner jämfört med senaste mätningen som gjordes 2012. 23% av Sommartorsdagarnas besökare är turister vilket är en ökning med fyra procentenheter. Det betyder att uppskattningsvis 24 000 turister har besökt Sommartorsdagarna®.

– Vi är väldigt glada och stolta över den utvecklingen som skett. Ursprunget till Sommartorsdagarna®, som i år fyller 25år, var kvällsöppna butiker och att skapa en levande stadskärna sommartid, det har vi både vårdat och utvecklat rejält, säger cityledare Anna Liljenby.

– Verkligen glädjande att se att turistandelen har ökat. Det här visar tydligt att Sommartorsdagarna® är en viktig besöksanledning till Borås, menar Helena Alcenius VD BoråsBorås AB.

Sommartorsdagarna® 2014 drar cirka 3 450 turister varje torsdag och därmed totalt cirka 24 000 turister under sommaren. Turisterna kommer framförallt från närliggande orter i Sjuhärad och Göteborg men vi har också besökare från Halland, Skåne, Stockholm och Småland.

Sommartorsdagarnas® helhetsbetyg 2014 har ökat med två enheter och är nu 4.0 av 5.0.
- Att höja sitt snittbetyg med två enheter ger oss bra feedback på att vi utvecklar Sommartorsdagarna® på rätt sätt. Vi är väldigt stolta över detta och det sporrar oss att närma oss en femma, säger cityledare Anna Liljenby.

Snabba fakta från undersökningen av Sommartorsdagarna® 2014:
- Sommartorsdagarna® 2014 omsatte 31,5 miljoner kronor i Borås stadskärna
- Varje besökare spenderar i snitt 300 kr/torsdag (boråsare och turist)
- Varje besökande turist spenderar i snitt 341 kr/torsdag
- Varje Sommartorsdag omsätter i snitt 4 496 865 kr
- 23 % av besökarna är turister
- Medelåldern på besökaren är 35 år

Omsättningsfördelning i % Sommartorsdagarna® 2014:
Äta: Restaurang och café 51%

Betyg 4-5
70%
74%
Sommartorsdagarna® är ett av Sveriges största gratisnöjen med sju stycken gratiskonserter under veckorna 26-32. Sommartorsdagarna® lockar i snitt ca 15 000 besökare per torsdagskväll till Borås stadskärna. Sommartorsdagarna® arrangeras av centrumbolaget Borås City och destinationsbolaget BoråsBorås AB.

Uträkningarna är gjorda med ett uppskattat besökarantal i snitt på 15 000 personer per torsdagskväll. Marknadsundersökningen består av ca 2 100 besökarintervjuer och är gjord av Borås City och BoråsBorås AB.

Anna Liljenby, Cityledare Borås City 0705-417889
Helena Alcenius, VD BoråsBorås AB 0705-415444