Eget klädmärke och samarbete med Reebook är vardag för Nordisk Designskola

Eget klädmärke och samarbete med Reebook är vardag för Nordisk Designskola

Studenterna Cecilia Kvamme och Kristin Larsson går sitt andra år på Nordisk Designskola men har redan hunnit med att involvera sig både i skolans egna varumärke Esmeralda samt i ett samarbete med sportjätten Reebok. Vi träffade dem för att konstatera att man lär sig mer av att göra än av att läsa om hur man bör göra.

Varumärket Esmeralda startade 2009 som ett resultat av all den bra modedesign eleverna tog fram men som aldrig riktigt fick se verkligheten. Rektorn Minna Engström Heino ville att eleverna skulle få ta del av hela processen, från första skiss till slutkonsument.

– Det började som ett samarbete med Nelly.se, ett samarbete som egentligen bara skulle varit temporärt. Men det visade sig att det gick så bra att det fortfarande finns kvar, berättar Cecilia Kvamme.

Kollektionerna går som en stafettpinne från årskull till årskull och varje klass får sätta sin personliga prägel på varumärket utifrån just deras ambition, inspiration och kunskap.

Utöver arbetet med sin egen kollektion har skolan nu även fått i uppdrag av Reebok att ta fram en prototyp till hockeylandslaget Tre Kronors matchställ.

– Bara att höra Reeboks designer Ricardo Vestuti och hans kollega berätta om sitt arbete inspirerade mig mycket, därför är det givetvis ett drömuppdrag att få arbeta med dem, säger Kristin Larsson.

Skolans och framför allt rektorn Minna Engström Heinos fantastiska nätverk är det som till många och mycket ligger bakom alla framgångar när det kommer till samarbeten med företag som Gina Tricot, Seger, Tretorn bland många andra.

– Just att man kommer in i arbetslivet på det här sättet är det som gör Nordisk Designskola så bra, att allt man gör känns på riktigt. I vanliga fall kan det kännas som att det blir ett glapp mellan utbildningen och arbetslivet, men här hos oss suddas det glappet ut hela tiden vilket är väldigt roligt, avslutar Kristin Larsson.

KONTAKTPERSON:
MINNA ENGSTRÖM HEINO (studierektor Nordisk Designskola) 0705-13 06 75

Välkommen till Borås - dagens och morgondagens textilstad
Det håller på att hända något i textilstaden Borås. Saker förändras, uppdateras och uppfinns. Det som startade med textilmogulen och postorderundret har idag genererat företag och nätverk så som Gina Tricot, Nelly.com, Fashion Gallery och Textilhögskolan. För att bara nämna några.

Det är en ny stad som med hjälp av gammal kunskap och stolta traditioner håller på att växa. En textilstad som inte bara lever på det förgångna utan snarare blickar mot framtiden. Smarta textiler och kreativitet möter mångårig kunskap, entreprenörskap och företagsamhet.