Bytte Stockholm mot Borås

Bytte Stockholm mot Borås

Planen var att studera två år i regniga Borås och sedan flytta hem till frun Klara Zethraues och företaget Billy and I i Stockholm igen. Men planeringen sprack och två år senare har både Klara och Billy and I flyttat till Borås. Vi frågade Adrian Zethraeus vad det var som gick fel?

– Tanken var hela tiden att min fru Klara som är designern bakom alla våra kläder skulle bo kvar i Stockholm och driva företaget därifrån. Men sedan kom vi i kontakt med Modeinkubatorn och Marketplace Borås och insåg att det här var ett fantastiskt ställe att driva alltsammans från, både ur entreprenörssynpunkt och ur attitydsynpunkt.

Billy and I är ett varumärke som sedan cirka två år tillbaka gör både herr- och damkollektioner med fokus på fina material i exklusiv design. Fokus ligger mycket på bäraren och man vill med sina plagg bjuda in och inspirera snarare än att diktera en viss stil eller ideal. Tillsammans med den namnkunniga designern Josefin Strid är de först ut med att husera i det hyllade Fashion Gallery som sakta men säkert byggs upp i Borås.

– Vi tror att det om tjugo år kommer pratas om Fashion Gallery som det stället där den kommande generationens framgångsrika modeentreprenörer kom ifrån. Man brukar idag prata om att JC under 1990-talet var en plantskola som skolade en enorm mängd duktiga designers så som Örjan Andersson på Cheap Monday och Marie Erixson på Nudie Jeans till exempel. Vi hoppas att Fashion Gallery också har potential att bli en plantskola där nya entreprenörer kan träffas och utbyta idéer, där stora saker kan få växa.

Till skillnad från Stockholms attityd och vassa armbågar tycker Adrian Zethraeus att litenheten, transparensen och öppenheten som finns i Borås gynnar företagen. Relationer och att försöka hjälpa varandra för att öka tillväxten är ett av de största skälen till att det var ett lätt beslut att flytta verksamheten.

– Det känns som att för småföretagare, nytänkare och entreprenörer är Borås vad New York var för rockscenen på 1970-talet och vad Berlin var för technoscenen på 2000-talet, en sjudande plats för företagskultur helt enkelt.

KONTAKTPERSON:
ADRIAN ZETHRAEUS (Billy & I) 0708-28 04 08

Välkommen till Borås - dagens och morgondagens textilstad
Det håller på att hända något i textilstaden Borås. Saker förändras, uppdateras och uppfinns. Det som startade med textilmogulen och postorderundret har idag genererat företag och nätverk så som Gina Tricot, Nelly.com, Fashion Gallery och Textilhögskolan. För att bara nämna några.

Det är en ny stad som med hjälp av gammal kunskap och stolta traditioner håller på att växa. En textilstad som inte bara lever på det förgångna utan snarare blickar mot framtiden. Smarta textiler och kreativitet möter mångårig kunskap, entreprenörskap och företagsamhet.