Brett föreläsarprogram lockar till Släktforskardagarna i Borås

Brett föreläsarprogram lockar till Släktforskardagarna i Borås

Den 24-25 augusti står Borås värd för Släktforskardagarna 2019 på nya Borås Kongress. Arrangerande Borås Släktforskare väntar ca 5000 besökare under de två dagarna och nu släpps det breda föreläsarprogrammet.

- Jag tycker vi har fått till en bra mix med många intressanta ämnen, namnkunniga personer och även kopplingar till årets tema ”Kyrkans skatter”. Vi kommer att ha tre föreläsningssalar igång parallellt under två dagar och totalt blir det inte mindre än 30 föreläsningar, säger Monica Tengling, ansvarig för föreläsarprogrammet inför Släktforskardagarna.

Släktforskardagarna erbjuder mycket för den inbitne släktforskaren, såväl för den som är nyfiken som inte kommit igång med sin forskning ännu. Föreläsningar, nätverkande och ett stort antal utställare samlar Sveriges släktforskarelit i Borås under två dagar i augusti. Programmet i Kongresshuset kommer också att kompletteras med guidningar tillsammans med Svenska Kyrkan i Borås m fl aktörer.

- Släktforskning som företeelse växer så det knakar. Modern DNA-teknik, digitaliserade dokument, register och databaser möjliggör idag forskning som öppnar helt nya dörrar. Detta underlättar för släktforskning, som nu i stor utsträckning kan ske hemma med den egna datorn. Jag ser mycket fram emot att ta emot alla besökare i Borås och även att ge dem möjligheten att uppleva Borås utbud som helhet. Jag kan därför varmt rekommendera en extra natt för att även hinna med och uppleva staden som helhet, säger Viktoria Jonasson, ordförande Borås Släktforskare.

Mer information om föreläsarprogram m.m. (samt inom kort också möjlighet att boka såväl föreläsningar som entrébiljetter) på sfd2019.se (menyvalet program).

Borås Släktforskare arrangerar Släktforskardagarna 2019 på uppdrag av Sveriges Släktforskarförbund. Borås Släktforskare är en ideell förening med ca 650 medlemmar. Föreningen är medlem i Sveriges Släktforskarförbund med 167 medlemsorganisationer och ca 70 000 medlemmar.

I samband med den årliga riksstämman arrangeras Släktforskardagar med publika inslag som mässa med ett hundratal utställare, mängder av föreläsningar och andra kringarrangemang. Årligen lockar dagarna runt 5.000 besökare från hela Sverige och andra länder.

Monica Tenling, föreläsaransvarig Släktforskardagarna 2019, 070-629 43 42
Viktoria Jonasson, ordförande Borås Släktforskare, 0725-56 56 39