​Borås Näringsliv byter ordförande

​Borås Näringsliv byter ordförande

Den ekonomiska föreningen Borås Näringsliv (tidigare kallad Borås Borås Näringslivs ekonomiska förening) har vid sitt årsmöte bytt ordförande. Torbjörn L. Johansson, VD för Svenska Stadshotell lämnar över till Hanna Lassing, VD Simonsland Förvaltning AB. Till vice ordförande valdes Mikael Rosendahl, Viared Företagarförening och ägare till Ateljé Margaretha.

Föreningen bildades 2004 i syfte att samla företag inom olika branscher för att tillsammans med Borås Stad göra Borås attraktivare. Det mynnade ut i Partnerskapet BoråsBorås som mellan 2006-2009 drevs i projektform. År 2010 bildades BoråsBorås TME AB, där föreningen är 9% ägare och innehar 50% av styrelseplatserna.

- Det har varit en rolig och utvecklande tid, nu är det dags för nya unga krafter att fortsätta på den vägen att göra Borås till en av de bästa städerna att bo, arbeta och studera i. Vi har haft fokus på att upplevelsen av att besöka Borås skall uppfattas på ett mycket positivt sätt. Tanken bakom detta är enkel: om man inte uppfattar Borås som en bra stad vid sitt första besök så är det antagligen svårt att få människor att flytta, arbeta och starta företag i Borås, säger Torbjörn.

- Torbjörn har gjort en fantastisk insats och med fokus på besök, nu väljer han att sluta och jag ser stor potential i de direkta och indirekta 900 anslutna medlemsföretagen, säger Hanna Lassing.

Föreningens största medlemmar är Borås City, Knallelandsgruppen, Högskolan i Borås, SP samt Viareds Företagarförening. Arbetet med att etablera samarbete med Framtid Fristad, Attraktiva Toarp, Brämhulta Företagarförening och Viskafors är i full gång.

Styrelsen i Borås Näringsliv består av:
Hanna Lassing, Simonsland Förvaltnings AB, ordförande

Mikael Rosendahl, Viareds Företagarförening, vice ordförande