Borås får egen meny

Borås får egen meny

Kalix har sin löjrom, Gotland sin saffranspannkaka och Piteå sina palt. Nu får Borås en egen meny baserad på lokala råvaror, komponerad i samarbete med ett flertal kockar och en konditor i Borås tillsammans med Leif Mannerström.

Borås har ett restaurangindex som ligger lägre än rikssnittet. År 2010 spenderade boråsaren 6.154 kr/person och år på restaurangbesök mot riksgenomsnittets siffra på 7.034 kr. I vision 2020 för turismen nämns maten som en viktig faktor för att nå målet - att fördubbla turismintäkterna till år 2020.

Där har projektet Boråsmenyn startats och komponerats till en speciell Boråsmeny. Råvarorna har genomgående lokalt ursprung, odlade eller producerade i vår egen bygd.

Menyn är tänkt att kunna användas vid officiella middagar på beställning men vill man prova den så kommer Grand Hotell/Bara att servera för- och varmrätten på Alla Hjärtans dag den 14 februari och på Gastronomi Elva en 4-rätters Boråsmeny helgen 15-16 mars. Från och med måndag 4 februari kommer man kunna köpa Borås moccabakelse på konditori Gullkragen.

Hela projektet syftar till att stärka utvecklingen av mat och restaurangkulturen i Borås samt arbetet med lokalproducerad mat. Menyn äts för första gången på en middag med ca 200 gäster i Stadshuset ikväll och kommer att presenteras av Leif Mannerström på mäsan Resor&Mat på Åhaga idag.

FÖRRÄTT
Krämig champinjonsoppa från Östragärdegård med oxkind från Attorps gård.
Örtgravad lammytterfilé från Skäftingsbacka Gård serveras med sås på färsk mynta samt nyponchutney smaksatt med hallon och äpple.
Rökt sik från Tolken serveras med sikrom och Sjömarken ägg.
Surdegsbröd med rödlök från vedugnsbageriet i Sandhult samt hemkärnat smör.

VARMRÄTT
Helstekt hjortfilé från Torpa serveras med rostad rotfruktsbakelse, kryddig viltkorv, krämig savoykål smaksatt med trattkantareller samt reduktion på Lyckans äpplemust.

DESSERT
Från Påverås Gårdsmejeri: Brisa Camenbert, Gredelin röd kittost med bockhornsklöver och Påverås Blå
Från Gäsene mejeri: Gäsene Minimunk
Serveras med karamelliserad fänkål och havtornsmarmelad.

TILL KAFFET
Borås Mocca-bakelse Anno 2013, från Konditori Gullkragen i Borås

Medverkande personer och krögare:
Martin Thom First Hotel Grand, Andreas Lillvik First Hotel Grand, Robert Larsson Vinci, Robin Bauhn Restaurang Färgeriet, Andreas Axelsson Café Viskan, Pierre Zeybradt Harrys Pub och Restaurang, Johan Tyrén Gastronomi 11, Roger Olsson Konditori Gullkragen, Göran Nilsson Almåsgymnasiet, Malin Andersson Almåsgymnasiet, Leif Mannerström

Recepten hittar du på boras.com

Helena Alcenius, 0705-41 54 44