​Borås arrangerar SM-veckan igen!

​Borås arrangerar SM-veckan igen!

Riksidrottsförbundet och SVT har nu tagit beslut kring värdstad för SM-veckan sommar 2017. Valet föll på Borås, igen. Andra kvarvarande städer i kampen om evenemanget var Falun och Umeå som båda arrangerat SM-veckan vinter tidigare.

Att SM-veckan i Borås sommaren 2014 var den hittills största och genomfördes med mycket gott resultat samt att staden har arenorna, ett aktivt föreningsliv och är en idrottsstad som vågar satsa och tänka nytt är enligt Riksidrottsförbundet anledningar till varför valet återigen föll på Borås.

- Det är ett glädjande besked och ett kvitto på att vi visar upp ett bra värdskap och gott samarbete i Borås. Sommarens SM-vecka i Borås skapade ett härligt folkliv i vår levande stadskärna och nu får vi chansen att göra det igen, stärkta av erfarenheterna från sommaren 2014, säger Ulf Olsson, Kommunstyrelseordförande Borås Stad.

- Det finns en otrolig kraft i den här typen av evenemang och vi märker redan av stärkta arrangörsföreningar, nya samarbeten mellan föreningar och en ökad etablerad kontakt mellan föreningar och näringsliv. Tidsintervallet är perfekt för att återigen kraftsamla gemensamt och göra en ännu bättre SM-vecka 2017, säger Tommy Jingfors, förvaltningschef Fritids- och folkhälsoförvaltningen Borås Stad.

- Stolthet och glädje över staden och duktiga arrangörsföreningar får sätta ord på känslan kring beskedet om en ny SM-veckan i Borås. Att skapa stora publika evenemang i stadskärnan som involverar mer eller mindre hela staden ligger helt rätt i tiden. Det skapar goda ekonomiska effekter för turismnäringen tillsammans med de minst lika viktiga mjuka värdena som stolthet och ambassadörskap bland stadens invånare, säger Helena Alcenius, VD BoråsBorås TME AB.

Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra svenska mästerskap i olika idrotter i en och samma stad. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, vinter respektive sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 70 specialidrottsförbund (SF) vilka representerar upp emot 250 olika idrotter (grenar).

Genom SM-veckan vill vi få ett ökat intresset för svenska mästerskapen och samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang. Många människor ska kunna ta del av Sveriges bästa idrottsutövare på plats, i media och framför TV:n. SM-veckans ambition är att vara en idrottslig folkfest i värdstaden under en vecka.

SM-veckan arrangeras sommaren 2017 av RF i samarbete med specialidrottsförbunden, Borås Stad och BoråsBorås AB. Sändande bolag är Sveriges Television.

Helena Alcenius, VD BoråsBorås TME AB, 0705-41 54 44
Tommy Jingfors, förvaltningschef Fritids- och folkhälsoförvaltningen, Borås Stad, 033-35 73 66