Foto: från filmen Det kunde varit vi, Björn Tjärnberg_©Candamo Film

Borås är med i nationell fotoutställning för allas lika värde

I oktober är det premiär för Glada Hudiks film ”Det kunde varit vi”. Inför premiären har nio lokala personer med intellektuell funktionsvariation porträtterats. Porträtt som med start i dag 1 oktober tar plats i Borås stadskärna som en del av en nationell manifestation för allas lika värde.

Totalt är tolv svenska städer med i den nationella manifestationen, där fotograf Karl Nordlund fotograferat nio lokala personer i varje stad. Resultatet visas i en nationell utomhusfotoutställning där varje stad lyfter fram sina lokala stjärnor. I Borås visas porträtten på en fasad vid korsningen Allégatan och Lilla Brogatan.

Bakom initiativet för filmen och fotoutställningen står Glada Hudik-teatern. I Borås stöds projektet av Borås City och Borås TME samt flera lokala företag och aktörer, som samarbetar för att sprida budskapet i hela staden. Tack vare Boråstapeter, Speed Group, Effektiv Borås, Frankenius Equity AB, Borås Stad, FUB och deras engagemang för allas lika värde, kan Borås delta och genomföra fotoutställningen.

– Vi är stolta över att Borås är en av de tolv städer som är en del av den nationella manifestationen och bidrar till att hålla det kollektiva minnet levande. Det är en historia som aldrig får glömmas bort och händelser som utspelats lokalt som vi aldrig vill ska återupprepas. Borås är en stad för alla att leva och verka i. Det är en plats för alla att besöka. Oavsett vem man är, säger Linda Sjöstrand, centrumledare Borås City.

I Sverige fanns det mellan 1920 och 1940 totalt 155 institutioner för personer med funktionsvariationer. På dessa institutioner utfördes experiment, som till exempel tester på karies där de intagna fick stora mängder godiskolor. Det finns också en massgrav i Sverige där 554 personer som levde på dessa institutioner är begravda.

– Biofilmen ”Det kunde varit vi” tar oss med på en resa genom vår historia, från invigningen av rasbiologiska institutet 1922 till de fruktansvärda experimenten på Vipeholmsanstalten. Filmen lyfter fram mörka sidor av vår svenska historia, men fokus är att förmedla en känsla av hopp och framtidstro. Tillsammans kan vi hålla det kollektiva minnet levande så att historien inte upprepar sig, säger Pär Johansson, Glada Hudik-teatern.

För ytterligare information, kontakta:
    Linda Sjöstrand
    Borås City
    Linda.sjostrand@borascity.se

Om fotoutställningen
    Fotograf Karl Nordlund har under hösten fotograferat nio personer i tolv svenska städer. Resultatet är en nationell utomhusfotoutställning med porträtt.

I Borås är Andreas Good, Elisabeth Broberg, Gabriel Dover, Gustav Berg, Helena Dahl, Joakim Sterner, Karoline Andersson, Linnea Dahlberg och Victor Thörnqvist med i fotoutställningen.

Om filmen ”Det kunde varit vi” (biopremiär 11 oktober)
    Efter succén med ”Catwalk” är Emma Örtlund och Ida Johansson från Glada Hudik-teatern två av landets mest älskade filmpersonligheter. Nu följer vi med dem på en annan spännande resa, lika gripande som underhållande. ”Det kunde varit vi” är en historia om upprättelse berättad av vännerna Emma och Ida, som båda föddes med funktionsnedsättningar, men också med mod och livsglädje. I en bedagad husbil ger de sig av på en resa tillsammans med sin vän Pär Johansson, för att ta reda på hur det var att leva med en intellektuell funktionsnedsättning i en annan tid. ”Det kunde varit vi” påminner om vad som kan hända om vi glömmer vikten av att vara medmänniskor.

Lokalt i Borås om projektet
    Vi är stolta över att Borås är en av de tolv städer som är en del av den nationella manifestationen och bidrar till att hålla det kollektiva minnet levande. Det är en historia som aldrig får glömmas bort och händelser som utspelats lokalt som vi aldrig vill ska återupprepas. Borås är en stad för alla att leva och verka i. Det är en plats för alla att besöka. Oavsett vem man är. Genom att lokalt arbeta med projektet uppmuntrar vi att fler bidrar till ett mer inkluderande Borås. I oktober manifesterar vi för att gå en ljusare framtid till mötes.

Möjliggörare i Borås
    Borås City, Borås TME, Boråstapeter, Speed Group, Effektiv Borås, Frankenius Equity AB, Borås Stad, FUB.