Besöksstatistik, Borås - sommar och höst 2015

Besöksstatistik, Borås - sommar och höst 2015

Juni, juli och augusti har varit välbesökta sommarmånader i Borås och besöksmålen rapporterar alla ökningar mot föregående år. Vädret och framförallt O-Ringen är anledningar till detta, men även en generell ökning av turister samt besökare under möten och evenemang i sommar som fortsatt under hösten märks av.

• Borås Djurpark ökar i juni med över 3 000 besökare mot 2014 och med över 10 000 besökare i juli. Även augusti visar en ökning med nära 6000 besökare mot 2014.
  • Stadsparksbadet ökar också något i juni och visar på rekordökning i juli med över 9 000 fler besökare mot 2014. Preliminärt visar turistandelen på över 80 % av besökarna på Stadsparksbadet, och från utlandet märks främst Norge, Danmark och Tyskland. Under augusti minskade besöksantalet något mot föregående år.
  • På Navet har man ökat stadigt under hela året. Besök under lov- och helgdagar visar på en 55 % ökning de första 7 månaderna. I juli besöktes Navet av 5 072 besökare vilket är en ökning med hela 3 425 personer. Under augusti kom det fina vädret och besökarna blev något färre mot 2014.
  • Museum i Sverige har generellt visat på höga besökssiffror i sommar och Textilmuseet med sin Lars Wallin ”Fashion Stories” utställning är inget undantag – en mindre ökning i juni följs av en ökning på nästan 60 % i juli mot 2014. Under augusti minskade besöksantalet något mot augusti föregående år. Borås Museum har under sommaren visat utställningen Broderier från 50- & 60-talen, som även denna varit välbesökt. Under juni, juli och augusti besöktes museet av nära 1 500 fler personer än under samma tid föregående år. Abecita Konstmuseum följer trenden med fler besökare och uppvisar fina besökssiffror under sommaren.

Efter satsningar på Kulturstaden Borås genom kampanjen ”Staden som galleri” kan vi nu också se en ökad efterfrågan på guidade visningar under sommar och höst. Stadens skulpturer och verken från No Limit Street Art är det som lockar flest till guidningarna. Turistandelen uppskattas till 20% och stora delar kommer från närområdena Göteborgs- och Boråsregionen.

I de digitala kanalerna marknadsfördes Staden som galleri och en kampanj på facebook resulterade i en räckvidd på 249.786 unika facebookkonton där 3.248 personer klickade in sig på länken boras.com/guidningar och läste mer.

Övernattningsstatistik t om september 2015
Hotell, stugbyar och vandrarhem i Borås - öppna anläggningar 2015 (källa: SCB)

Månad Antal rum Gästnätter antal Gästnätter 2014 Förändring %
föregående år