Barnen bygger egen träskulptur – årets nyhet på Adventure Walk

Barnen bygger egen träskulptur – årets nyhet på Adventure Walk

Familjeäventyret Adventure Walk går avstapeln den 27-28 april på naturreservatet Rya Åsar i Borås. Det är de yngres alternativ till Linnémarschen – Sveriges största vandringsevent, med start och mål på Borås Arena. Barnen får uppleva en spännande dag i skogen på en bansträckning av totalt 6 km med en mängd olika äventyrsstationer längs med vägen. Årets nyhet bland stationerna är checkpoint 7 – Byggstationen. Här hjälps barnen åt att bygga sin egen träskulptur.

Genom sponsorerna Fristad Bygg och XL Bygg görs en trästomme på ca 3 meter. Stommen formar en kropp med armar och ben.

-  Det kommer att ligga en hög av trästumpar och brädor till förfogande vid stationen som alla barn kan göra till exempel fingrar, ögon, näsa och fötter utav. Med hjälp av professionella snickare från våra sponsorer får barnen hjälp att sätta fast sina skapelser på skulpturen. Vi tänker oss att skulpturen kanske blir en Carl von Linné, nästa år blir det något helt annat, berättar Thomas Krafft Hestra IF, arrangör Linnémarschen.

Skulpturen kommer att stå vid Ramsulan på Rya Åsar för allmän beskådning. Den förankras på en pall så att den tillfälligt kan flyttas till andra evenemang eller händelser efter önskemål och behov. Förhoppningen är att skulpturen skall dra fler besökare, familjer och nyfikna till naturen på Rya Åsar.

Snabbfakta:
Datum: 27-28 april
Starttid: kl 09-12
Start och målgång: Borås Arena
Sträcka: 6 km
Ålder: 5-10 år
Barnvagnsframkomligt

Pris: Familjepaket (1-2 vuxna + barn) 320 kr. Vuxen (född 1996 eller tidigare) 180 kr. Ungdom 6 - 16 år (född 1997 - 2006) 140 kr. Barn under 6 år (född 2007 eller senare) 0 kr. Hundar är välkomna och går gratis. Priser gäller fram till och med 18 april. Direktanmälan är möjlig till en förhöjd avgift vid start 27-28 april.

Äventyrsstationer:
Checkpoint 1: Frisbeegolf (Ymer Frisbee)

Checkpoint 2: Skräptrollen (Kulturföreningen tåget)

Checkpoint 3: Träffa Skogsmulle (Friluftsfrämjandet)

Checkpoint 4: Navets naturstig, lärorik naturslinga genom skogen

Checkpoint 5: Skogen förr, kolmila (Skogen, Borås Stad)

Checkpoint 6: Välförtjänst fikapaus vid vackra torpet Ramshulan, spelmanslag mm. (Bredareds IF, Borås Spelmanslag, Swedbank Sjuhärad)

Checkpoint 7: Byggstation (XL Bygg, Fristads Bygg)

Checkpoint 8: Linnébanan - utmanande "inte-nudda-marken-bana" och hinderbana avslutas med hisnande linbana bland trädtopparna. Allt sätter din balans, smidighet och mod på prov. (Friluftsfabriken, Adventure Bäckängskolan och Skogen Borås Stad)

För mer information kontakta gärna:
Stefan Aroneng, Hestra IF arrangör Linnémarschen 0702-835787
Thomas Krafft, marschgeneral Linnémarschen Hestra IF, 0709-680609