Utomhusbio på Stora Torget - BONUSFILM!

Utomhusbio på Stora Torget - BONUSFILM!

I sommar blir det ett kärt återseende av Biofamiljens utomhusbio på Stora Torget där den är som bäst! Årets program inleds med en gammal klassiker och följs av superbra filmer varje fredag i juli. NYHET för i år att det blir en BONUSFILM!

När eftermiddagen går över till kväll rullar Biofamiljens biomaskinist igång filmen på Stora Torget som en enda stor mysig biosal. I publiken brukar det ofta vara mellan 500 och 600 personer och åldersspannet är stort, från barn och tonåringarna till de lite äldre.

– Det är så himla kul att folk i alla åldrar brukar hitta hit, tycker Albin Wrane från Biofamiljen, som har varit med och valt årets filmer. Han förklarar att de försökt få till en bred mix av filmer.

– Något svenskt, någon klassiker, något utomeuropeiskt och då två visningar per kväll.
Har du någon personlig favorit i programmet?

– Alice i underlandet bland barnfilmerna för det är en nostalgisk film för mig som jag själv växte upp med. En annan favorit bland vuxenfilmerna är En oväntad vänskap, på grund av dess fina budskap som gör den väldigt sevärd säger Tilda Persgården.

Albin Wrane och Tilda Persgården är två nya namn bakom Biofamiljen. De är två av stadens unga entreprenörer som vid enbart 18 års ålder tagit över företaget från tidigare arrangör och har stora framtidsdrömmar om att utveckla konceptet med utomhusbio.

En nyhet för i år är att det kommer bli en BONUSVISNING lördagen den 27 juli, utöver de redan 4 fredagarna. Det är ett initiativ och i samarbete med Röda Kvarn och Göteborgsfilmfestival som Biofamiljen möjliggör.

PROGRAM
5 juli:
17.30 Alice i Underlandet (2010)
Regissör Tim Burton

Livet kommer att ta en överraskande vändning för 19-åriga Alice Kingsleigh. När hon en dag följer efter en vit kanin när denne är på väg hem, försvinner han ner i sitt kaninhål och Alice följer efter ner genom hålet. Hon faller, faller länge och efter det är ingenting sig likt igen. Det Alice inte kommer ihåg är att hon en gång redan har varit i Underlandet när hon var liten

20.00 En oväntad vänskap (2011)
Regissör Olivier Nakache och Éric Toledano

En oväntad vänskap handlar om Driss, en ung kille från förorten som precis kommit ut från fängelset, som anställs som en personlig assistent till den förmögne men ensamme aristokraten Philippe som blivit förlamad efter en olycka. Trots deras olika bakgrund och personligheter uppstår en stark vänskap mellan dem efter ett tag.

12 juli:
17.30 Epic – skogens hemliga rike (2013)
Regissör Chris Wedge

Historien om striden mellan goda och onda krafter djupt inne i skogens hemliga rike. När en tonårstjej magiskt transporteras dit måste hon slå sig ihop med ett brokigt gäng av roliga och knasiga karaktärer för att kunna rädda deras värld… och vår egen.

20.00 Anyone but You (2023)
Regissör Will Gluck

Filmen handlar om två före detta fiender från collegetiden som återförenas i samband med att ska på ett gemensamt bröllop i Sydney

19 juli:
17.30 Sune i Grekland (2012)
Regissör Hannes Holm

Sune är tillbaka. Tillsammans med lillebror Håkan Bråkan, storasyster Anna, mamma Karin och pappa Rudolf drar Sune till Grekland på sommarlovet. På plats inträffar katastroferna, Sune tappar sin tjejtjusarkraft, Håkan Bråkan gillar verkligen inte trollet Julle i barngruppen, mamma Karin blir alltmer irriterad på Rudolf. Samtidigt upptäcker Rudolf att det är all inclusive och vilka oanade möjligheter det för med sig...

20.00 Dirty Dancing (1987)
Regissör Emile Ardolino

Sommaren spenderas på Catskills resort tillsammans med familjen. Frances ”Baby” blir kär i dansinstruktören Johnny.

26 juli:
17.30 Trolls 3 (2023)
Regissör Walt Dohm

Efter två filmer är nu Poppy och Branch officiellt ett par! Men hon upptäcker en hemlighet i hans förflutna - Branch har varit med i hennes favorit-pojkband. Nu gäller det att återförena BroZone.

20.00 Dune (2021)
Regissör Denis Villeneuve

Dune handlar om Paul Atreides, som måste resa till den farliga planeten Arrakis för att säkra sin familjs och sitt folks framtid. Ett gäng skurkar, ledda av den ondskefulla Baron Harkonnen, kastas in i konflikten i jakt på planetens mest värdefulla råvara, ett ämne som kan låsa upp människans fulla potential. På andra sidan finns urinvånarna som kallas Fremen, som leds av Stilgar och krigaren Chani.

27 juli BONUSBIO
20.00 Barbie (2023)
Regissör Greta Gerwig
Filmen kretsar kring en Barbiedocka som lever i Barbieland. Efter att hon upptäcker en defekt där hon plötsligt har raka fötter måste hon resa från Barbieland till den riktiga världen. Ken följer med henne och upptäcker något som heter patriarkatet

Fri entré till samtliga filmer. För en helhetsupplevelse finns kiosk och smöriga popcorn som hör till bio, och flera food trucks med mat och sött. Området välkomnar alla besökare från 17.00. För mer info följ Biofamiljen på Instagram

Utomhusbio på Stora Torget är ett samarbete mellan Biofamiljen och Borås City.