Rekordstort utbud av snart till salu – se hur det ser ut i ditt län

Det har skett en stor förändring på bostadsmarknaden under de senaste åren. Allt fler försäljningar läggs ut som snart till salu, och idag står utbudet av kommande försäljningar för mer än hälften av det samlade utbudet på bostadssajten Booli. Booli har kartlagt hur trenden ser ut på länsnivå och hur stor andel av det totala utbudet av lägenheter som någon gång har varit snart till salu under hösten. I de flesta län har mer än 30 procent av alla lägenheter på marknaden varit snart till salu.

Snart till salu, kommande, På G, Läge +. Fenomenet har många namn men innebär kortfattat att mäklaren lägger ut en försäljning på förmarknaden, för att ge köpare en hint innan bostaden blir till salu. En del lägger upp annonsen som snart till salu medan de inväntar att bilderna ska bli klara eller att säsongen ska dra igång. Andra medan de letar ny bostad eller inväntar ett bra bud.

Graf över utbudet av lägenheter snart till salu på Booli sedan 2015

Just nu går det att hitta ungefär lika många bostäder till salu som snart till salu med Booli. Under hösten var 52 procent av det totala utbudet av lägenheter i Sverige någon gång snart till salu. Västra Götaland hade den högsta andelen snart till salu-annonser – där var hela 62 procent av det totala utbudet snart till salu. I topp ligger även Östergötlands län och Uppsala län där andelen var 60 respektive 58 procent. I Stockholms län var 56 procent av det totala utbudet av lägenheter snart till salu under perioden.

Många missar bostäder snart till salu

Att fler annonserar sina bostäder som snart till salu har förändrat bostadsmarknaden i grunden, framförallt för köpare. Det gäller att även leta bland snart till salu-utbudet eftersom många bostäder säljs i denna fas. Eftersom Booli samlar in bostadsannonser från mäklarnas hemsidor och mäklarsystem blir även försäljningar som annonseras som snart till salu sökbara.

- Det är inte många som vet hur stor förmarknaden är idag. Det kan också vara knepigt att hitta alla annonser eftersom de flesta annonseras på mäklarens egna hemsidor, och en stor del av dessa aldrig når bostadssajter som exempelvis Hemnet. Det gör att många riskerar att missa hälften av bostäderna i det totala utbudet, säger Karin Grundeus, presskontakt på Booli.

Det skiljer en stor del mellan utbudet av snart till salu på Hemnet och det som finns samlat på Booli. Den 16 december fanns exempelvis 2 062 lägenheter annonserade som kommande på Hemnet. Samma dag fanns 17 175 lägenheter snart till salu samlade på Booli.

- Som köpare är det viktigt att vara insatt i hur dagens bostadsmarknad ser ut eftersom den har förändrats på det här sättet. Det är också bra att veta att även bostäder som är snart till salu i praktiken kan vara till salu. Vänta aldrig på att en kommande försäljning ska bli skarp, utan kontakta mäklaren direkt om du är intresserad av bostaden, säger Karin Grundeus.

Vill du se hur det ser ut i ditt län?

I bifogad excelfil finns statistik över antalet lägenheter snart till salu och andelen av det totala lägenhetsutbudet i respektive län (ej nyproduktion inräknat).

• lägenhet
  • bostäder

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare. Booli är en del av SBAB.