Hela listan: så heta är budgivningarna i din kommun

Genom att titta på hur det budas kan man ta tempen på hur het bostadsmarknaden är. Nya siffror från Booli visar hur många bud som i snitt läggs i varje kommun, och hur många budgivare som deltar i den genomsnittliga budgivningen.

I den genomsnittliga budgivningen, utslaget på hela landet, läggs det strax under 9 bud på lägenheter, och strax över 9 för villor. Snittet för villor är att 2,7 budgivare deltar i budgivningen. För lägenheter är soffan 2,6 budgivare. Siffrorna skiljer sig åt på olika håll i landet - Booli har tittat på hur det budas i varje kommun. Hur många deltar i budgivningen och hur många bud läggs i snitt?

Snittet för landet

Objektstyp Antal bud (medel) Antal budgivare (medel)
Hus 9,4 2,7
Lägenheter 8,6 2,6

- Många gånger känns det tryggare att köpa en bostad om det varit en budgivning. Som köpare är det en trygghet att veta att du inte betalar för mycket. För säljare är det samma sak fast tvärtom –tack vare budgivningen vet du att du inte fått för lite betalt för din bostad. Vi mäter budgivningar för att ta tempen på marknaden, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

I bifogad excelfil hittar du statistik för varje kommun. Med i undersökningen finns bara de kommuner där det sålts minst 40 bostäder under perioden.