Grafen visar andelen av användarna som lyssnar olika tider på dygnet och i olika delar av vecka, den röda linjen avser den senaste veckan

Ny kartläggning: Ljudbokslyssningen i Sverige - före, under och i slutet av pandemin

Sedan mars 2020 har BookBeat följt hur pandemin har påverkat sina hundratusentals användares lyssnings- och läsningsbeteende. Ny data visar lyssningen på ljudböcker under vecka 39 i Sverige (27 september - 3 oktober), i den framgår hur användarnas beteende såg ut under en vecka när de flesta restriktionerna tagits bort. För att förstå hur beteendet förändrats de senaste 18 månaderna har data från den senaste veckan ställts mot hur det såg ut före pandemin (första veckan i mars 2020) och under pandemin (slutet av mars 2020). Av BookBeats data framgår att pendlingstoppen på morgonen nu är tillbaka, vilket bedöms vara en effekt av att människor i större utsträckning återgått till kontoret som arbetsplats de senaste veckorna. Ökningen av lyssningen mitt på dagen som BookBeat observerade under pandemin har även minskat.

- Det mest fascinerade i denna analys är att trots allt världen varit genom de senaste 18 månaderna är beteendet nästan exakt likadant som före pandemin. I stora drag var det enda som skedde när samhället i viss utsträckning stängdes ned att lyssningen flyttade till andra delar av dygnet och nu återgår den till det normala där morgonpendlingen åter blir en av de populäraste tidpunkterna för att lyssna på ljudböcker, säger Niclas Sandin, VD på BookBeat.

Totalt har BookBeats användares snittlyssning ökat något under pandemin och ligger på strax över 25 timmar per månad.

- Inklusive våra konkurrenter estimerar vi den totala marknaden i Sverige till cirka 800 000 betalande användare. Om vi antar att användarna i de konkurrerande tjänsterna i snitt har minst samma lyssning och läsning per månad som oss innebär det på årsbasis 300 timmar som närmare en miljon människor varje år lägger på böcker. Förmodligen har aldrig lika många människor i Sverige lagt lika mycket tid på böcker som idag, säger Niclas Sandin.

Niclas Sandin, VD, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker. Bolaget grundades 2015 och ägs av Bonnier Books som är en av Europas ledande förlagsgrupper med en omsättning på 6,1 miljarder 2020. I maj 2016 inleddes den första breda lanseringen på den svenska marknaden. Idag har BookBeat över 100 anställda och huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm, lokala kontor finns i Karlstad, Helsingfors, Berlin och Warsava. För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader, med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. BookBeat passerade 500 000 betalande användare andra kvartalet 2021. För mer information: www.bookbeat.se