BookBeat växte tre gånger så fort som den svenska marknaden första kvartalet 2022

Under det första kvartalet 2022 ökade BookBeats intäkter på den svenska marknaden med 20 procent. Digitala abonnemangstjänster för böcker i Sverige växte samma period med totalt 6,3 procent enligt den officiella Bokförsäljningsstatistiken som släpptes i slutet av april. Det betyder att BookBeats intäkter växte mer än tre gånger så fort som den svenska marknaden och att tjänsten tog marknadsandelar. En kartläggning visar att det är främst användare i åldersgrupperna 35-54 som ökade sin andel av de nya användarna. Efter en tydlig ökning under pandemin har andelen nya användare över 55 år minskat under början av 2022.

- Vi är stolta över årets start i Sverige där BookBeat organiskt växt snabbare än marknaden. Vår data visar att de flesta nya användarna fortfarande är från åldersgruppen 25-34 år och den största ökningen ser vi mellan 35-44 år. Pandemimönstret där äldre ökade sin andel i tjänsten är brutet, säger Niclas Sandin, VD på BookBeat

Nedan tabell visar andelen av BookBeats nya användare hittills under 2022 per åldersgrupp. Stabilast är grupperna 18-24 och 25-34 som har nästan exakt samma andel som föregående år. Största förändringen mellan åren finns i åldersgrupperna över 35.

Sverige: Andel nya användare per åldersgrupp
1 jan - 8 maj 2021 1 jan - 8 maj 2022
18-24 7,9% 8,2%
25-34 25,6% 25,5%