Ida Idaida och Fathia Mohidin. Foto: Christofer Dracke

Ida Idaida och Fathia Mohidin tilldelas 2020 års stipendium från Maria Bonnier Dahlins stiftelse

Vi gratulerar konstnärerna Ida Idaida och Fathia Mohidin som har tilldelats 2020 års upplaga av Maria Bonnier Dahlins stipendium. De erhåller en prissumma om 100,000 kr vardera.

Stipendiaterna presenteras i en utställning på Bonniers Konsthall 2 dec - 10 jan 2021. Nytt för i år är att utställningen visas i ett större format.

"I år har vi glädjen att presentera Maria Bonnier Dahlins stipendiater i en större utställning än tidigare. Maria Bonnier Dahlins stipendium har under de senaste trettio åren utvecklats till ett av de viktigaste för unga svenska konstnärer. Det känns därför naturligt att även låta utställningen växa i skala och att den nu får ta hela konsthallen i besittning. Ett fortsatta engagemang i det lokala kulturlivet och unga konstutövare är dessutom särskilt viktigt just nu med tanke på den kris svenskt kulturliv går igenom." - Theodor Ringborg, konstnärlig ledare

Maria Bonnier Dahlins stiftelse delar årligen ut stipendium till unga svenska konstnärer för att stötta dem i deras arbete. Stiftelsen grundades 1985 av Jeanette Bonnier (1934–2016) till minne av hennes dotter Maria som omkom i en bilolycka 1985, endast 20 år gammal. Maria studerade till arkitekt på Columbia University i New York och rörde sig i en krets av unga konstnärer. Maria Bonnier Dahlins stiftelse har hela tiden sökt upp det nya och det nyskapande och de konstnärer som tagit emot stipendiet genom åren tillhör idag några av Sveriges mest uppmärksammade.

Gästjury för 2020 års stipendium var curatorn Jonatan Habib Engqvist och konstnären Lina Selander, tidigare stipendiat. Juryarbetet leds av Christel Engelbert som sedan 2016 är stiftelsens styrelseordförande och driver utvecklingen av stipendiet.

Ur juryns motiveringar:

Ida Idaida
Ida Idaida tilldelas MBD-stipendium för att hon med storartad hantverksskicklighet, uppfinningsrikedom och konstnärlig lödighet skapat flera komplexa och oväntade installationer som tycks existera i en zon bortom det mänskliga, eller i något allt-för-mänskligt, där fysiologiska och mentala tillstånd bryter ut och förkroppsligas genom materiella processer och rörelser.

Ida Idaida kartlägger överföring av lidande och våld mellan generationer. Genetik och arv uppvisar spöklika mönster och affekter går igen. Våldet återupplevs och upprepas. Det muterar och klonas. Mitt i allt detta står maskinmänniskan och härbärgerar sitt eget våld som kraft och logik. Med installationer som innefattar oväntade materialval – fluglarver som kläcks, maskiner, lysrör, brons och massiv ek – framställer Ida Idaida komplexa, skrämmande och sinnrika världar.

Besökaren rör sig i ett molande händelseförlopp som söker utrymme och realitet. Upprepningstvånget verkar genom kroppen, läcker ut i omgivningen och smittar av sig på verklighetsuppfattningen.

Fathia Mohidin
Fathia Mohidin tilldelas MBD-stipendiet för att hon med arkitektonisk känslighet lyfter fram kroppens relation till politiska, sociala och ekonomiska strukturer. Hon skapar taktila möten som bosätter sig i betraktarens egen kropp och blir kvar där under lång tid.

Fathia Mohidins performativa forskningsmetod är såväl fysisk som intellektuell och präglar förhållandet mellan kropp och rum. Genom verken får vi inte bara syn på, utan upplever också rent sinnligt, släktskaper mellan sport, konst och vardagsliv i fråga om prestation, konkurrens och uppbyggandet av nationell identitet.

Utgångspunkten är en kamp som man inte väljer. Spår av slavhandel och århundranden av förtryck som lever och verkar än idag och finns inskrivna i huden. Normer kring kvinnlighet och vithet ställs mot den ofrivilliga oppositionen mellan den svarta kvinnokroppen och det vita rummet. Snarare än att stanna vid representationsfrågor framträder den ärvda somatiska erfarenheten av kroppens ständiga konflikt med samhällets krav och förväntningar.

Om Ida Idaida
Ida Idaida är född 1990 i Mora, uppvuxen i Östergarn och numera verksam i Stockholm. Hon är utbildad vid Kungl. Konsthögskolan där hon år 2018 erhöll sin masterexamen i fri konst. Idaida arbetar ur ett upprepande perspektiv av trauma och skräck, som ofta uttrycks genom rumsliga installationer. I dessa spatiala verk fungerar bild, hantverk och mekanik som handfasta redskap för en slags överföring och etablering av lidande utanför den egna kroppen. Idaida har efter sin examen deltagit i flertalet utställningar nationellt som internationellt och har bland annat gjort en offentligutsmyckning för Universitetsparken i Linköping. I september är hon aktuell med en soloutställning på Konsthall i Årstaberg.

Om Fathia Mohidin
I Fathia Mohidins (f. 1985) arbete vävs medier som video, ljud och skulptur samman med omfattande research i större installationer. Hon vänder sig kontinuerligt till sport och träning som utgångspunkt för att reflektera över kroppen i relation till politiska, sociala och ekonomiska strukturer. Hennes verk har bland annat visats på Galleri Mejan, Vera Baxter och Galleri Nuda i Stockholm, samt Biquini Wax EPS, Mexico City; Fondazione Ratti, Como; Side Room, Amsterdam och Kunsthalle Bern, Bern. Mohidin är utbildad vid Kungl. Konsthögskolan och deltagit vid Skowhegan School of Painting & Sculpture. Hon är baserad i Stockholm.

För frågor gällande Maria Bonnier Dahlins stiftelse, vänligen kontakta Annie Jensen på annie.jensen@bonnier.se eller 070 781 15 35
Presskontakt Bonniers Konsthall: Kajsa Pontén, Kajsa.ponten@bonnierskonsthall.se 076 228 06 82