Ellen Wettmark blir ny verksamhetschef på Bonniers Konsthall

Styrelsen för Bonniers Konsthall har beslutat att anställa Ellen Wettmark som ny verksamhetschef.

”Jag ser väldigt mycket fram emot att utveckla verksamheten tillsammans med konsthallens konstnärliga chef Theodor Ringborg.” säger Wettmark. ”Större delen av min karriär har handlat om att skapa förutsättningar för konstnärligt arbete. Samtidskonsten står inför en rad utmaningar i ett förändrat landskap. Hur Bonniers Konsthall tar sig an dessa blir min främsta uppgift.”

Ellen Wettmark har tidigare bland annat arbetat som enhetschef på ArkDes och som internationell samordnare på Statens kulturråd. Mellan 2013-2017 var hon kulturråd vid Sveriges ambassad i London. Hon är även ordförande i Konstnärsnämndens styrelse. Ellen Wettmark tillträdde den nya tjänsten den 1 oktober.

Bonniers Konsthall öppnade 2006 och växte ur ett engagemang i unga konstnärskap. Sedan dess har Bonniers Konsthall förutsättningslöst gett rum åt samtidskonsten och konstnärers arbete. Unga konstnärer kvarstår som hjärtat av verksamheten. Det är genom konstens förmåga att gestalta och förstå samtiden som Bonniers Konsthall förblir en angelägen plats.

Konsthallens ledning består av Li Erlandsson, personalchef, Theodor Ringborg, konstnärlig chef och Ellen Wettmark, verksamhetschef.