​Bonnierförlagen och Lars Kepler säljer Storytellers Agency till Salomonsson Agency

Den litterära agenturen Storytellers Agency, som ägs till 70% av Bonnierförlagen och 30% av författarparet Alexandra & Alexander Ahndoril, säljs till Salomonsson Agency. Ägarbytet innebär att Salomonsson Agency tar över som agent för Lars Kepler på alla marknader och i alla format.

Det samarbete som Bonnierförlagen och Alexandra och Alexander Ahndoril (som utgör författarpseudonymen Lars Kepler) inledde 2009 har med tiden utvecklats till en stor internationell verksamhet som omfattar bokutgivning, film- och tv-produktion i över 40 länder. 2013 startade Alexandra och Alexander Ahndoril och Bonnierförlagen på initiativ av författarparet den gemensamma agenturen Storytellers som nu säljs till Salomonsson Agency.

Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen

”Försäljningen till Salomonsson Agency, marknadsledande agentur för skandinaviska författare, är ett led i utvecklingen av Keplers författarskap internationellt, i alla format.”

Niclas Salomonsson tar i och med förvärvet av agenturen över som VD för Storytellers. Elisabet Brännström, chef på Bonnier Rights och tidigare chef på Storytellers, stannar kvar på sin position på Bonnier Rights. Ägarbytet träder i kraft nu.

Niclas Salomonsson, VD Salomonsson Agency:

”Vi är oerhört stolta över förtroendet att få fortsätta utveckla en av vår tids mest framgångsrika kriminalförfattare, Lars Kepler, på den internationella marknaden. Förvärvet är en offensiv satsning, och vi ser en enorm framtidspotential för författarskapet."

Alexandra & Alexander Ahndoril:

”Vi hade aldrig kunnat drömma om den resa vi skulle göra tillsammans med Bonnierförlagen när vi lade manuskriptet till Hypnotisören på brevlådan våren 2009. Efter sex böcker älskar vi mer än någonsin att skriva om Joona Linna och det är det vi kommer att koncentrera oss på i framtiden. Samarbetet med Bonnierförlagen har hela tiden präglats av nytänkande och vår gemensamma agentur var en del av detta. Den utformades utifrån ett författarperspektiv – och att vi nu tar steget att kombinera vårt perspektiv med Salomonsson Agencys unika kompetens känns helt rätt."

Parterna är överens om att ej offentliggöra köpeskillingen.

FAKTA

Lars Kepler är en pseudonym för författarna Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril. Som Lars Kepler har de skrivit kriminalromanerna Hypnotisören (2009), Paganinikontraktet (2010), Eldvittnet (2011), Sandmannen (2012) och Stalker (2014) med polisen Joona Linna i huvudrollen, samt den helt fristående thrillern Playground (2015). Hösten 2016 kommer den sjätte boken i Joona Linna-serien: Kaninjägaren. Lars Keplers böcker finns idag i över 40 länder och har sålts i totalt 8 miljoner exemplar. www.larskepler.com

Salomonsson Agency grundades år 2000. Idag har byrån fjorton anställda och representerar ett fyrtiotal nordiska författare inom litterär fiktion, deckare, barnlitteratur och facktext. Agenturen representerar även ett antal manusförfattare. www.salomonssonagency.com

Bonnierförlagen är Sveriges ledande förlagshus, med en tillgänglig utgivningskatalog på drygt 10.000 titlar, varav 5.500 är digitala. 2016 ger Bonnierförlagen ut cirka 450 nya titlar och cirka 500 reprinttitlar. Förlagshuset består av Albert Bonniers Förlag, Bokförlaget Forum, Bokförlaget Max Ström, Bonnier Audio, Bonnier Carlsen, Bonnier Fakta, Bonnier Pocket, Kartago, Månpocket (70%) och Wahlström & Widstrand. I Bonnierförlagen, som sysselsätter ca 280 personer, ingår också fem bokklubbar, agenturen Bonnier Rights, självpubliceringstjänsten Type & Tell samt Bonnier Brands. www.bonnierforlagen.se