Vinnaren av Hornstullspriset är utsedd

Polisen Sanna Granbeck vinner Hornstullspriset, en utmärkelse som utser lokala eldsjälar verksamma i Hornstull. Bakom utmärkelsen står handelsplatsen HORNSTULL som delar ut priset i samband med sin ettårsdag den 26 april.

Sanna är kvarterspolisen som har arbetat med och engagerat sig för Hornstulls ungdomar i över 30 år. Hon har dels varit verksam direkt på Hornstulls gator, men också som föreläsare i områdets skolor. De andra nominerade till utmärkelsen var Frälsningsarméns verksamhet Sociala Centret och Hornstulls marknad.

– Samtliga nominerade kandidater bidrar inom olika områden till ett bättre Hornstull. Alla utför de ett arbete som förtjänar att lyftas fram. Man kan säga att juryns arbete att välja en vinnare bland de tre var som att leta guld bland diamanter, säger Sara Falkevik marknadsansvarig på HORNSTULL.

Vinnaren utsågs av en jury bestående av Hornstullspatrioten tillika formgivaren David Ehrenstråhle, Sara Falkevik, marknadsansvarig för Hornstull samt Hornstulls Marknadsråd med representanter från butikerna och restaurangerna.

Motiveringen för Sanna Granbeck som vinner Hornstullspriset 2014 lyder:

Kvarterspolisen Sanna Granbecks insatser för att stärka barn och ungdomars trygghet i Hornstull förtjänar all möjlig renommé och hyllning. Sanna arbetar för att göra området till en mer trivsam miljö att vistas i, men inte minst att växa upp i. Med ett brinnande engagemang är hon en naturlig kontakt mellan Hornstulls vuxenvärld och dess ungdomar.

­

Bakom utmärkelsen står handelsplatsen HORNSTULL som sedan starten i april 2013 värnat om lokala företeelser i stadsdelen. Med Hornstullspriset vill man belöna och uppmärksamma det brinnande engagemanget som finns bland personer och organisationer i Hornstull.

Priset om 20 000 kronor delas för första gången ut i samband med marknadsplatsen HORNSTULLs ettårsdag den 26 april 2014.

För mer information vänligen kontakta:

Sara Falkevik, marknadsansvarig Hornstull
sara.falkevik@hornstull.se
www.hornstull.se

Om Hornstullspriset

Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som på ett anmärkningsvärt eller extraordinärt sätt bidrar till området och människorna som rör sig på platsen. En person vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats, helt enkelt. Pengarna ska gå till att stärka den egna verksamheten eller för att uppmuntra liknande verksamheter i området.

Om HORNSTULL

HORNSTULL är en handelsplats i korsningen Långholmsgatan/Hornsbruksgatan som är särskilt mån om det lokala Hornstull med omnejd. Handelsplatsen består av 39 butiker och restauranger bland annat, H&M, N-store samt krogar som Beijing 8, Tjoget och familjen Ahlboms nya satsning Hornhuset. Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.

Äntligen har Hornstull blivit en bättre plats att mötas på. Med 39 nya butiker, barer, restauranger och caféer ger vi en av Stockholms viktigaste knutpunkter nya smaker och upplevelser. Matglada shoppare, resenärer och boende – Varmt välkomna till Gaffel- och Knivsöder!

Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.