VEM SKA VINNA HORNSTULLSPRISET 2022? NOMINERINGEN ÖPPEN

Det är för nionde året som Hornstull Centrum delar ut Hornstullspriset till en person, organisation eller företag som varit särskilt viktig för stadsdelen. Förutom erkännandet innebär utmärkelsen ett stipendium på 20 000 kronor som återinvesteras i den befintliga verksamheten eller i framtida projekt som stärker stadsdelen. Förra året gick priset till föreningen Odla ihop.

– I år hoppas vi på rekord när det kommer till nominerade. Jag vill samtidigt passa på att tipsa om att priset är till för alla som har ett extra hårt klappande hjärta för Hornstull. Den nominerade kan därför vara ett nystartat företag likaväl som en anrik institution. Det kan vara en enskild person, en konstnär eller varför inte en ideell förening – alla är lika viktiga för en levande stadsdel, säger Charlotte Look marknadsansvarig, Hornstull Centrum.

Vem som helst får skicka in ett eller flera förslag. Juryn överväger alla kandidater som inte vunnit priset tidigare. Ange namn på person/organisation/företag samt eventuella kontaktuppgifter. Skriv några rader om verksamheten/personen samt en kort motivering. Skicka in via: mail, Instagram eller på Hornstull Centrums Facebooksida senast måndag 14 mars.

Vinnare genom åren

2021 Odla Ihop Tanto

2020 Frälsningsarmén Hornstull

2019 Skolverksamheten CSI 1-6, lärare och specialpedagoger vid Högalidsskolan

2018 Mikael Englund, butiksägare Mickes skivor

2017 Lilleba Huttunen, ”loppisdamen”

2016 Glad Stad (Hornstulls Marknad)

2015 Imre Nagy, badmästare på Liljeholmsbadet

2014 Sanna Granbeck, polis

Om Hornstull Centrum Södermalms västra udde har alltid varit livlig. Förr med fabriker, arbetarbostäder och ståtliga malmgårdar. Nu med ett myller av handel, nöje och vardagsliv. Ta en cortado till frukost och fixa naglarna på lunch. Smit iväg till barberaren och hyr verktyg på vägen. Ta en AW i en av världens bästa barer och förlora dig bland krogar, caféer och klubbar. Välkommen till Hornstull Centrum! Hornstull Centrum ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.