SVERIGES FÖRSTA LÄSK PÅ SEMLA FINNS I HORNSTULL

SVERIGES FÖRSTA LÄSK PÅ SEMLA FINNS I HORNSTULL

Hornstulls Semmelsoda är årets stora semmelnyhet och en riktig överraskning inför fettisdagen. Detta är nämligen något så ovanligt som en krämig svensk semla i flytande form. En läsk bryggd på mandlar och kardemumma i en gräddig cream soda. Läsken finns endast att köpa i Soda Nations butik i Hornstull från torsdag 1 februari.

Hornstulls handelsplats har återkommande hyllat stadsdelen med olika drycker – allt från öl på pepparkaka till öl med äkta bladguld. Det senaste samarbetet är med läskjätten Soda Nation. Tillsammans har man tagit fram den största semmelnyheten på säkert 300 år – en semla i flytande form. Semmelläsken är en cream soda vilket innebär att den är krämigare i konsistensen och för tankarna till den fluffiga grädden under topplocket. Läsken har även plockat upp andra typiska smaker som mandel, vanilj, kardemumma och socker.

– Man dricker den rätt upp och ned precis som den är. Men för den som är galen i semlor rekommenderar vi att man dricker den tillsammans med sin semla för att få en hundraprocentig semmelfika, säger Sara Falkevik, marknadsansvarig, HORNSTULL.

Hornstulls Semmelsoda finns endast att köpa på Soda Nation i Hornstull och säljs från och med den 1 februari 2018. Läsken kommer i 33 centiliters glasflaskor och kommer att kosta 30 kronor. Etiketten är framtagen av illustratören och läskambassadören Marc Strömberg.

– Vi har det största sortimentet av läsk på glasflaska i Europa. Men vi har aldrig tidigare gjort en bakelse på flaska. Så här har vi en hederlig semla med mandelmassa, grädde och kardemumma där vi mjukade upp smaken med en aning vanilj, säger David Gray på Soda Nation.

Om Hornstull

Vi pratar inte om livsstil, kallar inte heller Hornstull för Stockholms Brooklyn och är absolut inte Skandinaviens största galleria. Vi är ett stadsdelscentrum. I Hornstull kan du ta en öl, köpa värktabletter, handla mat, shoppa kläder och vänta på bussen hem. Här hittar du sådant som du brukar hitta i ett vanligt centrum – H&M, Hemköp och 7-eleven på hörnet. Men vi har också en av världens bästa barer, några riktigt bra restauranger och en äkta barberare. Välkommen till 36 butiker, caféer och restauranger. Långholmsgatan/Hornsbruksgatan. Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.