Ylva Eriksson och Jenny Salmson, Odla ihop.

ODLA IHOP VINNER HORNSTULLSPRISET 2021

Motiveringen för vinnaren av Hornstullspriset 2021 lyder:

Föreningen Odla ihop har genom sitt brinnande engagemang lyckas skapa en unik urban odlingsplats i Tantolunden. Föreningen välkomnar alla som vill lära sig mer om odling specifikt, men bjuder dessutom in dem som längtar efter ett sammanhang generellt – det innebär att Hornstull berikats med ett initiativ som verkar för hållbarhet på flera plan. Odla ihop är en plats som ständigt expanderar till ytan men framförallt till antalet engagerade som tillsammans skapar nytt grönt liv i Hornstull.

– Odla ihop är bara inne på sitt femte år men har redan etablerat sig och dessutom växt. Kvinnorna bakom initiativet utgör ett lysande exempel på hur privata idérika aktörer kan samverka med staden och förändra en plats till det bättre, säger Sara Falkevik marknadsansvarig, Hornstull Centrum.

Bakom priset står Hornstull Centrum som sedan öppningen i april 2013 värnat om lokala företeelser i stadsdelen. Odla ihop Tanto är den åttonde pristagaren av Hornstullspriset.

– Vi är stolta över utmärkelsen och glada över bidraget. Varenda krona vi lyckats få in har gått till spadar eller plantor. Det som vi saknar mest är skyltar. Många är nyfikna men vet inte vad det är för plats de passerar. Men nu kan vi äntligen informera om verksamheten och specifikt om de olika odlingarna. Har vi tur räcker det till mer fröer också, säger Jenny Salmson, Odla Ihop.

Vinnare genom åren

2021 Odla Ihop - Tanto

2020 Frälsningsarmén Hornstull

2019 Skolverksamheten CSI 1-6, lärare och specialpedagoger vid Högalidsskolan

2018 Mikael Englund, butiksägare Mickes skivor

2017 Lilleba Huttunen, ”loppisdamen”

2016 Glad Stad (Hornstulls Marknad)

2015 Imre Nagy, badmästare på Liljeholmsbadet

2014 Sanna Granbeck, polis

Om Hornstull Centrum Södermalms västra udde har alltid varit livlig. Förr med fabriker, arbetarbostäder och ståtliga malmgårdar. Nu med ett myller av handel, nöje och vardagsliv. Ta en cortado till frukost och fixa naglarna på lunch. Smit iväg till barberaren och hyr verktyg på vägen. Ta en AW i en av världens bästa barer och förlora dig bland krogar, caféer och klubbar. Välkommen till Hornstull Centrum!

Hornstull Centrum ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.