Nomineringen till Hornstullspriset 2019 är öppen

Hornstullspriset är en årlig utmärkelse som uppmärksammar våra lokala förmågor, de där eldsjälarna som med hårt arbete och brinnande engagemang lyckats göra stadsdelen lite bättre. Nu är det dags att nominera till årets pris, allmänheten har fram till 28 mars på sig att skicka in sina förslag.

Det är för sjätte året som HORNSTULL Centrum delar ut Hornstullspriset till en person, organisation eller företag som varit särskilt viktig för stadsdelen. Förutom erkännandet innebär utmärkelsen ett tillskott på 20 000 kronor som återinvesteras i det befintliga projektet eller i framtida planer. Man kan nominera sina kandidater genom Instagram, mail eller via Hornstull Centrums Facebooksida.

– Hornstullspriset är en av årets höjdpunkter där vi som stadsdelscentrum ringar in det som gör stadsdelen unikt. Vissa år har det varit tonvikt på kultur och nöje och andra på välgörenhet eller hållbart entreprenörskap. Vi hoppas på många nomineringar från olika typer av initiativ – stora som små, säger Sara Falkevik, marknadsansvarig för Hornstull Centrum.

Priset instiftades 2014, då polisen med särskilt fokus på ungdomar, Sanna Granbeck, fick utmärkelsen. 2015 var det Imre Nagy, badmästare på Liljeholmsbadet, som belönades. 2016 tog Glad Stad, som ligger bakom Hornstulls Marknad hem priset. 2017 vann loppisdamen Lilleba Huttunen som obevekligt i alla väder samlar in pengar till SOS Barnbyar från sin gatuloppis. Med rekordmånga nomineringar vann Mikael Englund som driver Mickes skivor år 2018.

För att nominera till Hornstullspriset 2019:

• Ange namn på person/organisation/företag samt eventuella kontaktuppgifter.
  • Skriv några rader om varför ska just denna ska vinna?
  • Nomineringsbidraget skickas sedan till info@hornstull.se, på Instagram, eller på Hornstulls Centrum på Facebook.

När Hornstulls Centrum mottagit alla förslag väljer sedan en jury ut en vinnare som blir tillkännagiven 11 april.

Hålldatum:

4 mars – Nomineringen öppnar

28 mars – Nomineringen stänger

4 april – De tre nominerade tillkännages

11 april – Vinnaren av Hornstullspriset 2019 tillkännages

Om Hornstullspriset

Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som på ett anmärkningsvärt eller extraordinärt sätt bidrar till området. En person vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats helt enkelt. Pengarna ska gå till arbetet i den befintliga arbetsformen eller för att uppmuntra liknande verksamheter i området.