Nomineringen till Hornstullspriset 2015 är öppen

Nomineringen till Hornstullspriset 2015 är öppen

Hornstullspriset är en utmärkelse som årligen utser lokala eldsjälar verksamma i Hornstull. Nytt för i år är att Hornstullsborna själva är med och nominerar de personer som bör bli uppmärksammade för sina insatser. Bakom utmärkelsen står handelsplatsen HORNSTULL som tillsammans med Södermalmsnytt tillkännager vinnaren den 25 april.

Det är för andra året som HORNSTULL delar ut Hornstullspriset till en person som varit särskilt viktig för stadsdelen med samma namn. Med Hornstullspriset vill handelsplatsen belöna och uppmärksamma det brinnande engagemanget som finns bland personer och organisationer i området. Förra årets vinnare var polisen Sanna Granbeck som arbetat med Hornstulls ungdomar i nära trettio år. Vem som tar hem utmärkelsen i år bestämmer Hornstullsborna själva genom att nominerar sina kandidater.

– Som stadsdelscentrum vill vi ge tillbaka till Hornstull. Det gör vi genom att fokusera på de personer som på olika sätt driver stadsdelen framåt. Förra året visade det sig snabbt att de boende hade många egna förslag, därför är det extra roligt i år då alla har chans att lyfta fram sin kandidat, säger Charlotte Aulin, ansvarig för Hornstullspriset.

Efter att allmänheten sagt sitt väljer en jury ut vinnaren som blir tillkännagiven den 25 april i samband med handelsplatsens vårfirande. Förutom äran belönas den som får utmärkelsen 20 000 kronor i ett stipendium. Priset delas ut i samarbete med Södermalmsnytt.

Hålldatum:

Nomineringen öppnar – förslag på kandidater skickas till charlotte.aulin@hornstull.se

Sista dag att nominera är den 9 april

Vinnaren tillkännages den 25 april på torget korsningen Långholmsgatan/Hornsbruksgatan

Juryn som utser priset består av: Charlotte Aulin som ansvarar för Honrstullspriset tillsammans med Hornstulls marknadsråd som består av representanter från sju av handelsplatsens butiker och restauranger samt Södermalmsnytt.

För mer information vänligen kontakta:

Charlotte Aulin, Marknadsansvarig HORNSTULL073-444 41 48

charlotte.aulin@hornstull.se

Om Hornstullspriset Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som på ett anmärkningsvärt eller extraordinärt sätt bidrar till området och människorna som rör sig på platsen. En person vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats helt enkelt. Pengarna ska gå till att stärka egna projekt eller för att uppmuntra liknande verksamheter i området.

Hornstull är en handels- och mötesplats på södra Södermalm i Stockholm. Här hittar du 39 butiker, caféer och restauranger. En blandning av din dagliga service och små specialbutiker. En mix av stora butikskedjor, ett livligt torg och mindre mötesplatser.

Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.