NOMINERADE HORNSTULLSPRISET 2016

NOMINERADE HORNSTULLSPRISET 2016

Det är Hornstullsborna som har lyft fram sina tre nominerade till Hornstullspriset. Samtliga kandidater har med stort engagemang och brinnande intresse verkat för besökare och boende i stadsdelen. De nominerade är:

Hornstulls Marknad

Hornstulls Marknad, belägen vid Hornstulls Strand, har på kort tid blivit en mötesplats under sommarhalvåret med besökande från hela staden. Här finns en klassisk loppis blandat med ett brett utbud av spännande utställare; mat, antikviteter, vintage och konst. Hornstulls Marknad arrangeras av Glad Stad och Streetfoodcourt med Fredrik Lindstål och Pauline Jönsson i spetsen.

Sociala Centret

Sociala Centret är Frälsningsarméns verksamhet som hjälper utsatta människor genom att erbjuda en mötesplats. Här får de mat, pengar, kläder, dusch, samtalsstöd och assistans med myndighetskontakter. Outtröttligt verkar personalen för att bistå ensamma och behövande personer.

LBR Högalid

Hornstulls Lokala Brottsförebyggande Råd har varit verksamma de senaste 25 åren och arbetar för att göra Hornstull till en tryggare plats; primärt handlar det om att barn, skolelever och äldre ska känna sig säkra. Kärnverksamheten är nattvandring där föreningen är närvarande och hjälper till i Tanto, Drakenbergsområdet och i Hornstull under nätter året om – oavsett väder och storhelger.

En jury bestående av representanter från Hornstulls Marknadsråd samt representanter från Södermalmsnytt utser vinnaren som blir tillkännagiven den 23 april i samband med handelsplatsens 3-årsfirande. Den som tar emot utmärkelsen blir belönad med 20 000 kronor i ett stipendium som ska investeras för att skapa ett bättre Hornstull. Bakom priset står handelsplatsen HORNSTULL som sedan öppningen i april 2013 värnat om lokala företeelser i stadsdelen. Med Hornstullspriset vill handelsplatsen för tredje året i rad uppmärksamma det brinnande engagemanget som finns bland personer och organisationer i stadsdelen.

Om Hornstullspriset

Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som på ett anmärkningsvärt eller extraordinärt sätt bidrar till området. En person vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats helt enkelt. Pengarna ska gå till att arbetet i den befintliga arbetsformen eller för att uppmuntra liknande verksamheter i området. Priset utses av HORNSTULLS handelsplats tillsammans med Södermalmsnytt.

Hornstull är en handels- och mötesplats på södra Södermalm i Stockholm. Här hittar du 39 butiker, caféer och restauranger. En blandning av din dagliga service och små specialbutiker. En mix av stora butikskedjor, ett livligt torg och mindre mötesplatser.

Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.