Micke tar emot priset i form av ett bidrag på 20 000 kronor som används till att utveckla verksamheten vidare.

MICKE VINNER HORNSTULLSPRISET 2018

Micke Englund som driver Mickes Skivor vinner årets Hornstullspris för sin ständiga närvaro och sitt outtröttliga engagemang. Med ovanliga öppettider och långvarigt arbete har han skapat en institution i Hornstull.

Hornstullsborna och juryn har tillsammans utnämnt Micke Englund och hans skivor till vinnare av årets Hornstullspris. Micke Englund driver två skivbutiker belägna på Långholmsgatan. Trots att han har öppet alla dagar 11-22 har han inte haft stängt under de 20 åren han varit verksam.

Motiveringen för vinnaren av Hornstullspriset 2018 lyder:

”Hornstullspriset 2018 går till Micke Englund, eldsjälen bakom Mickes Skivor.
Mickes två skivbutiker är institutioner här i stadsdelen och hans generositet
och tillgänglighet inspirerar många. I över 20 år har Micke drivit sin verksamhet på Långholmsgatan där han har haft öppet både på dag- och kvällstid, sju dagar i veckan och året om. Micke bidrar kanske mer än någon annan till den positiva bilden av Hornstull och han personifierar öppenhet, engagemang och helhjärtad dedikation.”

Prissumman på 20 000 kronor kommer att användas till att utveckla och drivaden här omtyckta verksamheten vidare.

– Vi får in fler nomineringar till Hornstullspriset för varje år och det är många som förtjänar att uppmärksammas för sina lokala initiativ. I år kunde allmänheten nominera även på Facebook och Mickes skivor fick in absolut flest nomineringar, och vi i juryn kan inte annat än att hålla med om att Micke ska belönas för sin insats i stadsdelen, säger Sara Falkevik marknadsansvarig på HORNSTULL.

Bakom priset står Hornstulls stadsdelcentrum som sedan öppningen i april 2013 värnat om lokala företeelser i stadsdelen. Micke är den femte eldsjälen i Hornstull som tar emot priset.

Om Hornstullspriset

Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som på ett anmärkningsvärt eller extraordinärt sätt bidrar till området. En person vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats helt enkelt. Pengarna ska gå till arbetet i den befintliga arbetsformen eller för att uppmuntra liknande verksamheter i området.

Om Hornstull

Vi pratar inte om livsstil, kallar inte heller Hornstull för Stockholms Brooklyn och är absolut inte Skandinaviens största galleria. Vi är ett stadsdelscentrum. I Hornstull kan du ta en öl, köpa värktabletter, handla mat, shoppa kläder och vänta på bussen hem. Här hittar du sådant som du brukar hitta i ett vanligt centrum – H&M, Hemköp och 7-eleven på hörnet. Men vi har också en av världens bästa barer, några riktigt bra restauranger och en äkta barberare.

Välkommen till 36 butiker, caféer och restauranger

Långholmsgatan/Hornsbruksgatan.

Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.