Nya konceptet Lievito öppnar i Hornstull

LIEVITO ÖPPNAR I HORNSTULL CENTRUM

En modern italienare slår upp dörrarna i Hornstull Centrum idag. Med ett helt italienskt kök, cocktailbar, uteservering, musik, konst och generösa öppettider har stadsdelen nu fått sin italienska frukost- till middagsrestaurang.

Lievito är en lekfull och genuin italienare som serverar klassiska rätter i mellanklassen. Menyn har ett tydligt fokus på Italienska råvaror med allt från burrata, tryffel, saltad carpaccio, pasta och pizza men även skandinaviska trotjänare som löjrom. Restaurangen ägs av Tamran Nazarpour och kommer att drivas av artisten och driftschefen Sofia Emefors som senast var med och etablerade Eataly i Sverige. Med sig från det samarbetet har hon även Lievitos kökschef Alberto Aprea från norditalienska Campino samt souschef Renato Moretti.

– Det har saknats den här typen av medelhavskänsla i området. Jag föreslår att maten delas som en stor italiensk familj, ta in flera olika för- och huvudrätter, sätt dem i mitten av bordet och drick en kraftig Barolo till det, säger Sofia Emefors som driver Lievito

I restaurangen kommer det italienska gemytliga blandas med det urbana. Då framförallt med afterwork, konstutställningar, DJ-set och liveframträdanden. Mitt i matsalen finns en klassisk cocktailbar, signerad Henrik Benndorf, där Italien möter den svenska sommaren. Säsongens ”crowd pleaser” väntas bli Lo Spritz Rosso – Lievitos egna variant av Aperol Spritz. Innehåller Aperol, jordgubbs-och rödvins cordial och toppas med bubbel.

Lievito håller redan nu öppet sju dagar i veckan för lunch, middag och bar. Från i höst kommer även frukost att serveras i italiensk anda. Under hösten invigs dessutom ytterligare en cocktailbar som vetter ut över gatuplan i Hornstull Centrum.

LIEVITO – Hornstull Centrum

Adress: Långholmsgatan 17-21.

Platser: 60 platser ink. bar + 20 sittplatser utomhus.

Öppettider under restriktionerna: Måndag-Fredag: 11.00-20.30 Lördag-Söndag:12.00-20.30

Bokning: Alla platser i restaurangen är bokningsbara. Drop in i baren.

Kök: Italienskt

Prisklass: Mellan. Förrätter från 65 varmrätter från 175.

Dryck: Fokus på italienska viner. Men den som vill ha en klassisk chablis eller en amerikansk cabernet sauvignon kommer hitta det.

Bar: Brett sortiment. Italienska cocktails i svensk tappning. Allt från den fulaste källargrappan till den lenaste fingrappan. Alkoholfria alternativ.

Vegetarisk/veganskt: Ja – de flesta rätter går att göra vegetariska eller veganska på förfrågan.

Öppet från 17 maj 2021. Invigningskonstnär: Vilhelm Nyroos

Hemsida/bokning: www. lievitosthlm.se eller bokabord.se

För mer information kontakta: Sofia Emefors driftschef Lievito sofia.emefors@lievito.se, 070-852 77 70

Om Hornstull Centrum Södermalms västra udde har alltid varit livlig. Förr med fabriker, arbetarbostäder och ståtliga malmgårdar. Nu med ett myller av handel, nöje och vardagsliv. Ta en cortado till frukost och fixa naglarna på lunch. Smit iväg till barberaren och hyr verktyg på vägen. Ta en AW i en av världens bästa barer och förlora dig bland krogar, caféer och klubbar. Välkommen till Hornstull Centrum!

Hornstull Centrum ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.