HORNSTULLS MARKNAD VINNER HORNSTULLSPRISET

HORNSTULLS MARKNAD VINNER HORNSTULLSPRISET

Hornstulls Marknad med Fredrik Lindstål, Pauline Jönsson och Samuel Berhane i spetsen vinner Hornstullspriset 2016. Under lördagen tar de emot ett stipendium på 20 000 kronor ämnade för att stärka verksamheten i stadsdelen. Bakom utmärkelsen står HORNSTULLs handelsplats som tillsammans med Södermalmsnytt delar ut priset.

Hornstulls Marknad har sedan starten 2013 blivit en populär mötesplats under sommarhalvårets helger med besökare från hela staden. Marknaden är belägen vid Hornstulls Strand och består av en klassisk loppis med spännande utställare som säljer allt från antikviteter, vintagekläder till konst och mat. Något som har uppskattats rejält av Stockholmarna.

– Att Hornstulls marknad vinner Hornstullspriset i år beror till stor del på att det haglat in nomineringar, både för marknaden men också för grundarna Fredrik och Pauline. Hornstulls marknad var nominerad redan för två år sedan därför är det roligt att de nu vinner, säger Sara Falkevik, marknadsansvarig, HORNSTULL.

Hornstulls Marknad arrangeras av Glad Stad och Streetfoodcourt som tillsammans jobbar för att invånarnas idéer ska omvandlas till en gladare stad. På frågan hur de tänkt använda stipendiet svarar de:

– Vi kommer att anställa sommarjobbare i åldern 13-16 som kommer att jobba på marknaden. Vi tycker att det är viktigt att vi bidrar till Södermalm på en massa olika sätt, och till alla generationer. Att erbjuda sommarjobb känns viktigt i och med att vi vill vara en socialt ansvarstagande aktör, samtidigt bygger vi en framtid där unga aktiverar sig i marknaden, säger Fredrik Lindstål på Hornstulls marknad.

Det är Hornstullsborna själva som har lyft fram sina tre nominerade till Hornstullspriset. Därefter har en jury bestående av Hornstulls Marknadsråd – där butiker, restauranger och centrumledningen är representerade – samt representanter från Södermalmsnytt utsett pristagaren.

Hornstulls marknads egna bilder finns här: https://www.dropbox.com/sh/owss0bfpelq2o0b/AADwcIXW7IhT1M2b4r6Usuh5a?dl=0

Om Hornstullspriset

Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor som delats ut sedan 2013. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som anmärkningsvärt eller extraordinärt bidrar till området. Någon vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats helt enkelt. Stipendiet ska gå till att utveckla den befintliga verksamheten eller till att uppmuntra liknande aktiviteter i området. Priset utses av HORNSTULLs handelsplats tillsammans med Södermalmsnytt.

Hornstull är en handels- och mötesplats på södra Södermalm i Stockholm. Här hittar du 39 butiker, caféer och restauranger. En blandning av din dagliga service och små specialbutiker. En mix av stora butikskedjor, ett livligt torg och mindre mötesplatser.

Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.