Hornstulls Bryggerisällskap brygger öl på äkta guld

Hornstulls Bryggerisällskap brygger öl på äkta guld

5 december lanseras vinterölet Gul Snö över Hornstull som är en belgisk golden ale bryggt på äkta guld. Bakom det nya ölet står handelsplatsen HORNSTULL och PangPang Brewery som tillsammans utgör Hornstulls Bryggerisällskap. Ölet tappas i en limiterad edition om 1900 flaskor.

För andra året i rad tar Hornstulls Bryggerisällskap fram en spektakulär öl lagom till jul. Förra årets vinteröl blev Sveriges starkaste och bryggdes på pepparkaka. Årets uppföljning av fjolårets succé består av en belgisk golden ale som bryggs med ett rågat mått av 23 karats bladguld, i stället för på kakdeg. Vinterölet Gul Snö över Hornstull har en alkoholhalt på 7,9 procent vilket sammanfaller med guldets nummer i det periodiska systemet som är just nummer 79.

– När jag tar fram ett öl är jag kompromisslös med såväl koncept som recept. Guldet tillsätts i slutet av byggprocessen och syns tydligt i flaskan som blir till en gyllene snöglob. Nästan så att det är synd att öppna den eftersom den är så snygg, säger Fredrik Tunedal, bryggmästare på PangPang Brewery.

Gul Snö över Hornstull är en belgisk golden ale som passande nog är bryggt på humlen Styrian Golding. Brygden består dessutom av guld (E175), stjärnanis, pomerans, panelasocker och pilsnermalt.

– Förra året blev Pepparkaksmonstret enormt populärt och sålde slut omedelbart när vi lanserade. Den här gången är det enbart på handelsplatsens krogar som du kan få tag på vårt vinteröl, det är vårt sätt att hylla vår stadsdel och de som bor i och besöker Hornstull, säger Charlotte Aulin, marknadsansvarig på HORNSTULL.

Från 5 december serveras Gul Snö över Hornstull på följande krogar i HORNSTULL; Beijng 8, Taylor & Jones with the Twist, Tjoget, Klang Market och Hornhuset. Upplagan är limiterad till 1900 flaskor. Alkohol: 7,9% (37,5 cl), Pris: cirka 200 kronor.

För mer information vänligen kontakta:

Charlotte Aulin, Marknadsansvarig HORNSTULL
073-444 41 48, charlotte.aulin@hornstull.se

Om HORNSTULL HORNSTULL är en handelsplats i korsningen Långholmsgatan/Hornsbruksgatan som är särskilt mån om det lokala Hornstull med omnejd. Handelsplatsen består av 39 butiker och restauranger. Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.

Om Hornstulls Bryggerisällskap Basen avHornstulls Bryggerisällskap består av Pang Pang Brewery och HORNSTULLS handelsplats. Det som förenar sällskapet är kärleken till öl och Hornstull. Ölvärldens guldgosse Fredrik Tunedal på Pang Pang Brewery i Hökarängen är sällskapets bryggmästare. Bryggeriet är ett av Sveriges minsta och arbetar utan tanke på att vara praktiskt, enkel eller ekonomisk. Alla öl är ofiltrerade, opastöriserade, innehåller levande jästceller samt buteljeras och får etiketter för hand.