HORNSTULL LANSERAR FOLKLIG FOLKÖL

HORNSTULL LANSERAR FOLKLIG FOLKÖL

Efter avancerade ölsorter som bryggts på både guld och pepparkaka släpper nu HORNSTULL något helt annat – en folklig folköl dedikerad Hornstullsborna och Hornstull. Ölen lanseras i samband med handelsplatsens 4-års firande den 6 maj.

Handelsplatsen Hornstull har de senaste åren bryggt öl med koppling till Hornstull och i år är inget undantag. Vårnyheten Hornstulls Folköl är en session IPA som verkligen omfamnar stadsdelen. På flaskorna finns nämligen sex olika motiv bestående av ögonblicksbilder från Hornstull. Bilderna föreställer mer eller mindre kända platser och byggnader tillsammans med en kort introduktion. Ölen är en hyllning till allt och alla som är Hornstull. IPA:n är bryggd på vetemalt och är trippel-torrhumlad med humlet Citra och Simcoe. Ölet är härligt juicigt och grumligt på grund av lupulin som utvunnits ur torrhumlen vilket ger en lätt skön bitterhet. Alkoholhalt på inkluderande 3,5 procent

– Det här blir vårt femte öl som vi brygger till och för Hornstull. Tidigare har ölen haft en högre alkoholhalt så nu valde vi att brygga en omfamnande folköl på 3,5 procent med både karaktär och djup likt vår egen stadsdel, säger Sara Falkevik, marknadsansvarig på HORNSTULL.

Bakom ölet står som vanligt handelsplatsen HORNSTULL och PangPang Brewery som tillsammans utgör Hornstulls Bryggerisällskap. Ölet tappas i en limiterad edition om 600 flaskor och säljs på Hemköp i Hornstull samt på restaurangerna: Hornhuset, Tjoget, Klang market, Käk och Beijing8.

Om Hornstull

Vi pratar inte om livsstil, kallar inte heller Hornstull för Stockholms Brooklyn och är absolut inte Skandinaviens största galleria. Vi är ett stadsdelscentrum. I Hornstull kan du ta en öl, köpa värktabletter, handla mat, shoppa kläder och vänta på bussen hem. Här hittar du sådant som du brukar hitta i ett vanligt centrum – H&M, Hemköp och 7-eleven på hörnet. Men vi har också en av världens bästa barer, några riktigt bra restauranger och en äkta barberare. Välkommen till 36 butiker, caféer och restauranger. Långholmsgatan/Hornsbruksgatan. Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.