DE KAN VINNA HORNSTULLSPRISET 2018

I år fick Hornstull Centrum in rekordmånga förslag på eldsjälar som gör Hornstull bättre. Tre kandidater stod ut särskilt mycket med sitt brinnande engagemang för vår stadsdel. De nominerade är:

Teatern under bron

Kulturaktiviteter ska vara inbjudande och teater ska närma sig medborgarna. Det är tanken bakom Teatern under bron som sedan 2016 årligen förvandlar brofästet under Liljeholmsbron i Hornstull till en teaterscen för nyskrivna uppsättningar. Bakom initiativet står Filip Adamo och Rennie Mirro som tillsammans med producenten Petra-Eleonora Näslund skapar Hornstulls trevligaste pop-up teater med plats för 300 besökare.

Mickes Skivor

Mikael Englund driver två skivbutiker belägna på Långholmsgatan. I lokalerna blandas gamla rariteter tillsammans med nya dängor från alla dess genrer. Men det är inte bara det omsorgsfulla utbudet som gjort Mickes skivor till en institution i Hornstull, utan kanske mest av allt Mikaels passion. Det märks inte minst då han är på plats alla dagar 11-22 och inte haft stängt på 20 år. Mickes skivor är en levande mötesplats där Mickes engagemang ger ringar på vattnet i hela Hornstull.

Frälsningsarmén på Långholmsgatan

Frälsningsarméns filial i Hornstull är en mötesplats för utsatta människor. Här finns stöd i form av mat, begagnade kläder. Möjlighet till att få duscha och ringa samtal. Det finns också möjlighet till stödsamtal och kontakt med myndigheter. Här arbetar en personalstyrka som outtröttligt hjälper behövande, ofta hemlösa, personer.

En jury bestående av representanter från Hornstulls centrumledning, butiker och restauranger utser vinnaren som blir tillkännagiven 22 mars. Den som tar emot utmärkelsen blir belönad med 20 000 kronor i ett stipendium som ska investeras för att skapa ett bättre Hornstull. Bakom priset står handelsplatsen HORNSTULL som sedan öppningen i april 2013 värnat om lokala företeelser i stadsdelen.

Om Hornstullspriset

Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor och delas ut av Hornstulls Centrum. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som på ett anmärkningsvärt eller extraordinärt sätt bidrar till området. En person vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats helt enkelt. Pengarna ska gå till arbetet i den befintliga arbetsformen eller för att uppmuntra liknande verksamheter i området.

Om Hornstull

Vi pratar inte om livsstil, kallar inte heller Hornstull för Stockholms Brooklyn och är absolut inte Skandinaviens största galleria. Vi är ett stadsdelscentrum. I Hornstull kan du ta en öl, köpa värktabletter, handla mat, shoppa kläder och vänta på bussen hem. Här hittar du sådant som du brukar hitta i ett vanligt centrum – H&M, Hemköp och 7-eleven på hörnet. Men vi har också en av världens bästa barer, några riktigt bra restauranger och en äkta barberare.

Välkommen till 36 butiker, caféer och restauranger

Långholmsgatan/Hornsbruksgatan.

Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.