De kan vinna Hornstullspriset 2015

Hornstullspriset är en utmärkelse som årligen utser lokala eldsjälar verksamma i Hornstull. Nu har Hornstullsborna lyft fram sina kandidater och de tre nominerade är badmästaren Imre Nagy på Liljeholmsbadet, Anette Nyberg, bland annat verksam i Hornstullsgruppen och Gunilla Falk, NBV. Det är handelsplatsen HORNSTULL som tillsammans med Södermalmsnytt tillkännager vinnaren den 25 april.

De tre nominerade till Hornstullspriset har under en lång tid med stort engagemang och brinnande intresse verkat för besökare och boende i området. De nominerade är:

• Anette Nyberg är en välkänd Hornstullsentusiast vars leende smittar av sig till alla som korsar hennes väg. Under 29 års tid drev hon en butik i samma byggnad som handelsplatsen nu är belägen. Då aktiv i företagarföreningen samt den drivande kraften i både Hornstulls föreningsråd och Högalids hembygdsförening. Är i dagsläget verksam i Hornstullsgruppen och Brottsförebyggande rådet och nattvandrar därmed varje fredag till förmån för områdets ungdomar. Annars sprider hon glädje på kaffeserveringen på Ekermanska Malmgården.
  • Gunilla Falk är en kvinna med hjärtat på rätta stället som inte räds att lyfta de stora frågorna i livet. Verksam inom folkbildningen på studieförbundet NBV arrangerar hon sedan fem år tillbaka offentliga föreläsningar och seminarier om dagsaktuella frågor som rör folkhälsa, alkohol, droger och integration. Alla välbesökta av södermalmsborna. Gunilla var dessutom tidig med att uppmärksamma problemet med nätdroger bland ungdomar. Genom sitt intresse för människan driver hon inte bara Hornstullsområdet utan också Stockholm framåt.
  • Imre Nagy är en badmästaren som nyskapande och outtröttligt skött Liljeholmsbadet de senaste 25 åren. Han har inte bara gjort Liljeholmsbadet till Stockholms mest välskötta allmänna bad utan har även utökat verksamheten till att innefatta aktiviteter inom konst, foto, musik och luciafiranden. Inte minst har Imre de senaste 13 åren öppnat upp badet kostnadsfritt för hemlösa. När Imre går i pension i år kommer han att lämna ett stort tomrum efter sig, men också ett arv – att ha förvandlat en simhall till en social mötesplats.

En jury bestående av representanter från Hornstulls marknadsråd samt representanter från Södermalmsnytt utser vinnaren som blir tillkännagiven den 25 april i samband med handelsplatsens vårfirande. Förutom äran belönas den som får utmärkelsen med 20 000 kronor i ett stipendium.

Bakom priset står handelsplatsen HORNSTULL som sedan öppningen i april 2013 värnat om lokala företeelser i stadsdelen. Med Hornstullspriset vill handelsplatsen för andra året i rad belöna och uppmärksamma det brinnande engagemanget som finns bland personer och organisationer i stadsdelen.

För mer information vänligen kontakta:

Charlotte Aulin, Marknadsansvarig HORNSTULL073-444 41 48

charlotte.aulin@hornstull.se

Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som på ett anmärkningsvärt eller extraordinärt sätt bidrar till området och människorna som rör sig på platsen. En person vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats helt enkelt. Pengarna ska gå till att stärka egna projekt eller för att uppmuntra liknande verksamheter i området.

Om HORNSTULL

HORNSTULL är en handelsplats i korsningen Långholmsgatan/Hornsbruksgatan som är särskilt mån om det lokala Hornstull med omnejd. Handelsplatsen består av 39 butiker och restauranger bland annat, H&M, N-store samt krogar som Beijing 8, Tjoget och familjen Ahlboms Hornhuset. Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.