Badmästare vinner Hornstullspriset

Badmästare vinner Hornstullspriset

Imre Nagy, Liljeholmsbadets populära badmästare vinner Hornstullspriset 2015. Bakom utmärkelsen står handelsplatsen HORNSTULL som tillsammans med Södermalmsnytt belönar vinnaren med 20 000 kronor till fortsatt arbete för stadsdelen.

Imre Nagy är badmästaren som outtröttligt skött Liljeholmsbadet de senaste 25 åren. Under tiden han varit verksam har Liljeholmsbadet blivit erkänt som Stockholms mest välskötta allmänna bad. Men inte minst har Imre de senaste 13 åren öppnat upp badet kostnadsfritt för hemlösa. Det är en av anledningarna till att juryn utser Imre till vinnare. De andra nominerade var Anette Nyberg och Gunilla Falk.

– Det kan låta som en klyscha att det var svårt att välja en vinnare. Men det här är tre personer som osjälviskt ger och bidrar till en bättre stadsdel och ett bättre Stockholm. Det var ett tufft beslut, säger Charlotte Aulin, ansvarig för Hornstullspriset.

Det är Hornstullsborna själva som tagit fram kandidaterna genom tips. Därefter var det upp till juryn att utse en vinnare. Juryn bestod av representanter från Hornstulls Marknadsråd där butiker, restauranger och marknadsavdelningen är representerade, samt representanter från Södermalmsnytt.

Motiveringen för Imre som vinner Hornstullspriset 2015 lyder:

”Imres stora hjärta rymmer många. I sitt arbete som badmästare har han öppnat upp Liljeholmsbadet för hemlösa och utökat aktiviteterna på plats för att inkludera fler än enbart motionärer. När Imre går i pension i år kommer han att lämna ett stort tomrum efter sig, men också ett arv – att ha förvandlat en simhall till en mötesplats.”

Bakom priset står handelsplatsen HORNSTULL som sedan öppningen i april 2013 värnat om lokala företeelser i stadsdelen. Med Hornstullspriset vill handelsplatsen för andra året i rad belöna och uppmärksamma det brinnande engagemanget som finns bland personer och organisationer i stadsdelen.

För mer information vänligen kontakta:

Charlotte Aulin, Marknadsansvarig HORNSTULL073-444 41 48

charlotte.aulin@hornstull.se

Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som på ett anmärkningsvärt eller extraordinärt sätt bidrar till området och människorna som rör sig på platsen. En person vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats helt enkelt. Pengarna ska gå till att stärka egna projekt eller för att uppmuntra liknande verksamheter i området.

Om HORNSTULL

HORNSTULL är en handelsplats i korsningen Långholmsgatan/Hornsbruksgatan som är särskilt mån om det lokala Hornstull med omnejd. Handelsplatsen består av 39 butiker och restauranger bland annat, H&M, N-store samt krogar som Beijing 8, Tjoget och familjen Ahlboms Hornhuset. Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.

Hornstull är en handels- och mötesplats på södra Södermalm i Stockholm. Här hittar du 39 butiker, caféer och restauranger. En blandning av din dagliga service och små specialbutiker. En mix av stora butikskedjor, ett livligt torg och mindre mötesplatser.

Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.