Mer avvaktande tro på fortsatt stigande bostadspriser

Mer avvaktande tro på fortsatt stigande bostadspriser

Boneos trendspaning om bostadsmarknaden, Mäklarkollen & Köparkollen, som skickas ut till mäklare och besökare på Boneo, visade i juni att optimismen kring förväntningarna på stigande bostadspriser i sommar har mattats av.

Ny statistik från Boneo visar ett trendbrott i prisförväntningarna hos både mäklare och bostadsköpare. För första gången sedan september 2023 minskade andelen köpare som tror på ökade bostadspriser de närmaste tre månaderna med sju procentenheter, till 46 procent. För mäklarna, som varit mer försiktigt optimistiska än köparna, var trendbrottet ännu större. 40 procent av de tillfrågade mäklarna tror på ökade bostadspriser, vilket är ett tapp med nio procentenheter jämfört med föregående månad.

Trots trendbrottet i prisförväntningarna och att bostadsmarknaden successivt blir mer inaktiv under sommaren, är köpbenägenheten hos Boneos besökare fortsatt hög. 64 procent av köparna planerar att köpa ny bostad inom sex månader, och knappt var fjärde person, 23 procent, redan inom den närmsta månaden.

– Även om det finns en stor andel som fortfarande tror på stigande priser, så verkar vi nu nå en förväntan på avmattning och stabilitet vad gäller bostadsprisernas rörelse. Givet att inget oväntat händer, indikerar detta en tro på små ändringar och stabila priser resten av året, säger Fredrik Engdahl, VD på Boneo.

Mäklarkollen är en månatlig undersökning som skickas till Boneos över 4000 anslutna mäklare från bolag som Bjurfors, HusmanHagberg och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med flera. Mäklarna bedömer framtida bostadsprisförändringar och trenden för kommande försäljningar.

Köparkollen är en månatlig undersökning för besökare på boneo.se, där de uppskattar framtida bostadsprisförändringar och när de planerar att köpa bostad. Undersökningen har alltid mellan 1000 och 2000 respondenter.

Boneo är en bostadsportal som matchar rätt köpare och säljare.