Gå direkt till innehåll
Fortsatt hög köpbenägenhet hos bostadsköpare på Boneo, fler än varannan ska köpa ny bostad inom sex månader

Pressmeddelande -

I Mäklarkollen och Köparkollen för september, Boneos undersökning om trender på bostadsmarknaden som går ut till mäklare och besökare på Boneo.se, framkom att det är fortsatt hög köpbenägenhet hos besökarna. 54 procent av besökare på Boneo svarade att de ska köpa ny bostad inom de närmaste sex månaderna, och 34 procent inom en till tre månader

Köpbenägenheten hos Boneos besökare fortsätter att att vara hög visade undersökning som genomfördes i slutet av september. 54 procent av besökarna räknar med att köpa ny bostad inom sex månader, mer än var tredje inom en till tre månader (36 procent), och nästan var femte inom 1 månad (19 procent). Köpbenägenheten hos köpare i september har minskat något jämfört med augusti, då 57 procent uppgav att de skulle köpa ny bostad inom 6 månader.

Andel besökare på Boneo som svarat på frågan “När planerar du att köpa bostad?”

“Även om vi ser en något lägre andel personer som ska köpa bostad i närtid jämfört med augusti, så ser vi fortfarande en väldigt hög köpbenägenhet hos våra besökare vilket indikerar en fortsatt het marknad. Att vi åter igen är bostadsportalen som samlar de mest aktiva köparna är också glädjande då det är ett tydligt värde för säljare och våra anslutna mäklare som publicerar på Boneo”, säger Fredrik Engdahl, VD på Boneo.

Som jämförelse till Boneos undersökning, som visade att 54 procent av besökarna ska köpa bostad inom sex månader, är Hemnets motsvarande undersökning till sina besökare under samma period, som visade att 39 procent av deras besökare ska köpa bostad inom sex månader.

För förväntan på utveckling av bostadspriser blev det ett trendbrott i september där andelen köpare som tror att bostadspriserna kommer öka steg första gången sedan innan sommaren. 30 procent av köparna svarade att de nu tror priserna kommer öka de kommande tre månaderna, upp från 23 procent i augusti. Bland mäklarna fortsätter andelen som tror på oförändrade priser framöver att öka, 66 procent jämfört med 61 procent i augusti. Andelen mäklare som tror på ökade priser minskade från 25 procent i augusti till 20 procent i september. För priser på villor var det också nu fler än hälften av mäklarna, 64 procent, som tror på oförändrade priser, ett trendbrott mot föregående månader.

Andel besökare på Boneo som svarat på frågan “Tror du bostadspriserna kommer öka eller minska de närmaste 3 månaderna?”

Andel mäklare på Boneo som svarat på frågan “Tror du bostadspriserna kommer öka eller minska de närmaste 3 månaderna?“

Andelen bostäder som mäklare säljer som kommande, innan öppna marknaden och publiceras som ‘På G’ på Boneo, har ökat jämfört med augusti. 27 procent av mäklarna uppger att andelen bostäder de sålt som kommande ökat jämfört med månaden innan, en ökning från 24 procent i augusti. Totalt svarade 83 procent av mäklarna att de haft större eller lika stor andel bostäder som sålts som kommande jämfört med föregående månad, vilket visar trenden att publicera och sälja bostad som kommande och ‘På G’ på Boneo fortsätter vara ett populärt alternativ, och som fortsatt ökar.

Andel mäklare på Boneo som svarat på frågan “Har andelen bostäder du sålt som kommande, dvs innan öppna marknaden, ökat eller minskat sedan förra månaden?”

Om Mäklarkollen och Köparkollen

Mäklarkollen är en månadsvis undersökning som skickas ut till Boneos cirka 3,000 anslutna mäklare med mäklare från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, HusmanHagberg och andra mäklarbolag i Sverige, där de ombeds svara på frågor om hur de tror priser på bostadsmarknaden kommer förändras under nästkommande tre månader, samt om andelen bostäder som säljs som kommande försäljningar ökat eller minskat.

Köparkollen är en månadsvis undersökning som går ut till alla besökare på Boneo.se, där de ombeds svara på frågor om hur de tror priser på bostadsmarknaden kommer förändras under nästkommande 3 månader, samt när de planerar att köpa bostad.

Om Boneo

Boneo är en bostadsportal med målet att vara det mest effektiva sättet för att hitta, köpa och sälja bostäder. Vi erbjuder det via vår unika data och tjänster som aktivt hjälper alla som är i bostadsresan, vi hjälper köpare att hitta sin nästa drömbostad, och säljare att hitta sina köpare och mäklare.

Boneo erbjuder flera tjänster som hjälper till att aktivt hitta rätt köpare till rätt bostad. Boneo har det största samlade utbudet av kommande försäljningar via tjänsten 'På G - Först på Boneo', och bostäder samt nybyggnadsprojekt publicerade på Boneo matchas mot personer som har varit på bostadsvisningar för liknande bostäder via marknadens största spekulantregister, samt marknadsförs på Facebook och Instagram mot målgrupper skapade med Boneos unika målgruppsdata. På anslutna mäklarbolags hemsidor har också besökare möjlighet att via Boneos bostadswidget hitta liknande bostäder och nybyggnadsprojekt på Boneo, allt för att koppla ihop rätt bostad med rätt spekulant.

Bakom Boneo.se står några av Sveriges största mäklarföretag som tillsammans vill erbjuda en kostnadseffektiv och smart tjänst som hjälper alla som ska hitta, köpa och sälja sin bostad.

Läs mer på www.boneo.se

Nathalie Olsson

Presskontakt Marketing Manager 0702531890

Bostadsportalen som matchar rätt köpare och säljare

En smidigare genväg hem. Med branschens starkaste nätverk och smartaste tjänst, matchar vi köpare och säljare.

Boneo

Malmskillnadsgatan 29