1 av 2 bostadsköpare anser att köket är det viktigaste rummet i en bostad

1 av 2 bostadsköpare anser att köket är det viktigaste rummet i en bostad

En undersökning från bostadsportalen Boneo visar att knappt varannan bostadsköpare tycker att köket är det viktigaste rummet i en bostad. Men även vardagsrum och badrum rankas högt bland de viktigaste faktorerna när det kommer till bostadsköp.

Undersökningen, som genomfördes vid månadsskiftet augusti/september, inkluderade svar från 1140 respondenter på frågan: "Vilket rum är viktigast när du köper en ny bostad?" Resultatet visar att 45 procent av bostadsköparna prioriterar köket som det viktigaste rummet i sin nästa bostad.

– Det är tydligt att köket spelar en central roll i bostadsköparnas beslut. Det är inte bara en plats för matlagning, utan också ett socialt nav i hemmet. Att investera i ett välplanerat och modernt kök kan därför öka bostadens attraktionskraft på marknaden, säger Fredrik Engdahl, VD på Boneo.

Det viktigaste rummet enligt Boneos besökare:

1. Kök – 44,5%
  2. Vardagsrum – 19,8%
  3. Badrum – 17,6%
  4. Sovrum – 6,4%
  5. Läge/tomt/utsikt – 3,5%
  6. Antal rum/planlösning – 2,7%
  7. Balkong/altan/terass/uteplats – 2,5%
  8. Övrigt – 3,0%

Även mäklare kan bekräfta denna trend.

– Jag märker absolut att kökets utseende och planering blir allt viktigare för spekulanter. Framförallt tycker jag att många kunder fokuserar på arbetsyta och förvaring och hållbara material, som komposit- eller stenbänksskivor. Vitvaror med extra funktioner, som ugn med ånga och bredare induktionshäll, är också populära, säger Fredrik Berglund, mäklare på Bjurfors Östersund.

–––

4 tips – så optimerar du köket inför försäljning:

• Renovera köksytorna: uppdatera bänkskivor, skåpsluckor och golv med moderna, slitstarka och tidlösa material som sten, rostfritt stål eller trä för att ge köket ett fräschare utseende. En enkel uppgradering av dessa ytor kan göra stor skillnad och locka köpare.
  • Investera i energieffektiva vitvaror: moderna, energisnåla apparater (t ex kylskåp och spis) är en attraktiv funktion för potentiella köpare, eftersom de både sparar pengar på elräkningar och bidrar till ett mer hållbart hem.
  • Skapa en öppen planlösning: om möjligt, överväg att riva en vägg för att skapa ett öppnare flöde mellan köket och vardagsrummet som ofta ligger intill. Detta skapar mer sociala och rymliga utrymmen – något som är mycket eftertraktat på dagens bostadsmarknad.
  • Mer ljus på köket: bra belysning är avgörande i köket. Uppdatera belysningssystemet med LED-lampor, arbetsbelysning under skåp och stilfulla taklampor för att både höja stämningen och funktionaliteten i rummet.

Boneo är en bostadsportal som matchar rätt köpare och säljare.