Torbjörn Eriksson, ägare av BOLIST Trosa utanför butiken.

BOLIST i Trosa – en otrolig resa på den lokala orten

BOLIST Trosa är den lokala bygghandeln som haft en fantastisk tillväxtresa sedan Annkristin och Torbjörn Eriksson för 8 år sedan beslutade sig för att addera till bygg till den då renodlade färg- och järnbutiken som i höst firar 20-års jubileum.

-Vi tog beslutet att satsa och investera i en komplett bygghandel sedan vi hade börjat märka av en ändrad lokal marknad här i Trosa. Vi började smått och en av våra befintliga lokaler blev en mindre brädgård med virkesfack, säger Torbjörn Eriksson, ägare av BOLIST Trosa.

Mottagandet blev varmt och befintliga kunder som tidigare kompletterade upp med spik, beslag, maskiner, färg och tillbehör började nu handla byggmaterial.

-Vi lyssnade av marknaden och testade konceptet som snabbt blev omtyckt vilket var glädjande. Vi köpte då fastigheten tillsammans med en annan hyresgäst för att börja utveckla verksamheten och samtidigt bygga en ny hall, säger Torbjörn Eriksson,

Några år senare stod en ny drive-in-hall på plats och under åren hade försäljningen hela tiden ökat.

-Vi ville hela tiden hitta saker som gör att vi kan bli ännu bättre och bli en viktig och central aktör som är med i matchen. Vi anställde då en person med erfarenhet från projekt och grunder så att vi tidigare kunde komma med i byggprocessen och sedan arbeta strukturerat och bidra med rådgivning och kompetens.

En satsning som skulle komma att visa sig vara lyckad och ligga till grunden för en fortsatt expansion av verksamheten.

-Vi vill hela tiden hjälpa våra kunder till bättre lösningar, både vad gäller material, pris och arbetsmetoder. Att vi dessutom, oavsett säsong, har öppet varje dag har också varit uppskattat, säger Torbjörn Eriksson.

För drygt två år sedan hade tillväxtresan gjort att man kände sig trångbodda. Möjligheten dök då upp till att förvärva mer tomt och det utrymmet behövdes för att utöka sortimentet med ännu mer tungt byggmaterial.

-Vi har nu fått till ett otroligt fint kundvarv som både vi själva, våra kunder och leverantörer uppskattar.

Trots en tuff marknad håller BOLIST Trosa kvar en bra omsättning och man har hela tiden tagit nya affärsområden från att tidigare arbetat mot husproduktion så levererar de idag även till industribyggnationer. Via samarbetspartners har butiken idag även ett större upptagningsområde.

-En av nycklarna till vår framgång är absolut vår personal. De är otroligt viktiga för oss och även där försöker vi skapa rätt förutsättningar för att våra medarbetare ska kunna utvecklas och samtidigt skapa möjligheter där alla är med och påverkar, säger Tobias Eriksson.

Men det är inte bara inom expansion och tillväxt som BOLIST Trosa har gjort en fin utvecklingsresa utan även inom hållbarhet. Sedan en tid tillbaka är butiken ISO-certifierade för 9001, 14001, och 45001.

-Vi märker av ett högre krav från våra kunder vilket vi gillar och inspireras av. Vi har gjort ett flertal investeringar inom hållbarhet där vi bland annat har bytt ut all belysning till LED. Vi har investerat i snabbstängande portar för att minska energi och vi har generellt ett stort fokus på att sänka vår förbrukning. Framåt undersöker vi även möjligheten med solceller och eltruckar, säger Torbjörn Eriksson.

För BOLIST, som är Sveriges närmaste byggvaruhus, är det entreprenörskapet och utvecklingen av den lokala orten något som kännetecknar kedjans alla medlemmar och butiker.

-Tobbe och butiken i Trosa är precis vad BOLIST står för som kedja. Det finns ett oerhört starkt lokalt förankrat entreprenörskap som hela tiden driver utveckling och tillväxt. Samtidigt som vi som kedjeorganisation kan vara med och hjälpa till och stötta, säger Magnus Hemmingberg, Kedjechef BOLIST.