Första gången en e-bok toppar Bokus stora försäljningslista!

I söndags lanserades första delen av Sylvia Days Synda som e-bok exklusivt på dito.se. Intresset har varit rekordstort och idag, tisdag 20 nov når Synda förstaplatsen på Bokus stora topplista för samtliga bokformat.

"Så vitt jag vet har aldrig en e-bok toppat någon försäljningslista för fysiska böcker tidigare, så det här får vi nog betrakta som ett genombrott i miniatyr. Ungefär hälften av alla som köpt första delen av Synda är nya kunder och det var precis vad vi ville åstadkomma", säger Mattias Castenfors, Marknads- & Försäljningsansvarig på dito.se.

"Det är fantastiskt roligt att få vara del av detta", säger Claes Ericson, förläggare på Bookmark Förlag. "Vi har alltid tagit utgångspunkt i det digitala, och ser möjligheterna med att laborera med olika format. Synda passar perfekt att lanseras som följetong, men vi planerar ytterligare spännande upplägg framgent."

Serialized fiction
Bookmark och dito är först ut i Sverige med att lansera "Serialized Fiction". Det är ett format som slagit stort i USA under hösten och innebär att man delar upp en och samma bok och säljer den i flera delar. Lägre pris och mindre omfång gör beslutet att testa en e-bok ännu enklare – vilket leder till att man på kort tid kan få ett stort antal nya läsare. Först ut är Sylvia Days bästsäljare Synda som kommer redan på söndag. Samtliga delar distribueras exklusivt av dito, Sveriges största e-boksåterförsäljare.

Synda finns i bokhandeln från och med december, men redan den 18 november blir den första delen av boken tillgänglig i digitalt format på dito – för endast 1 krona. De tre återstående delarna kommer att släppas med en veckas mellanrum och kosta 29 kr/styck.

För mer info om distributionen:
Mattias Castenfors, dito
mattias.castenfors@dito.se
tel. 010-744 21 39

För mer info om Synda:
Claes Ericson, Bookmark Förlag
claes.ericson@stockholmtext.com
tel. 0721-666 933

Dito är ett nytt och enkelt sätt att läsa och köpa e-böcker. Dito är ett samarbete mellan Akademibokhandeln och Bokus och är den största satsningen som gjorts på E-böcker i Sverige. www.dito.se

Bookmark Förlag är ett nystartat imprint inom Stockholm Text, dedikerat till bästsäljarlitteratur på svenska. www.bookmarkforlag.se