Vätgassamhället i Norrbotten går nu vidare

Nu öppnar Norrbotten för vätgas till bland annat fordon. Efter lång planering har Zelk Energy AB fått nationell uppbackning för vätgasproduktion och vätgasstation i Piteå och Boden. Zelk Energys planering har nu vunnit gillande hos Klimatklivet via beslut hos Naturvårdsverket.

Kommunalrådet i Piteå, Patric Lundström, ser med stor tillfredställelse på Klimatklivets tillkännagivande. ”Detta betyder att Piteå positionerar sig rejält på den svenska vätgaskartan.”Kommunalrådet i Boden, Claes Nordmark, understryker att beslutet är ”en logisk och spännande utveckling som stärks av H2 Green Steels enorma satsning på grön vätgasproduktion här i Boden.”

Men detta är bara början. Zelks Energys mål är att tunga lastbilar och andra fordon, till exempel sopbilar, bussar och även lättare distributionsfordon ska kunna tanka ren vätgas i hela Norrbotten. Processen går sålunda vidare från de initiala platserna för att sedan förgrena sig till fler norrbottniska platser.

Verksamheten har delats upp i många små faser som kommer att beröra samtliga Norrbottens 14 kommuner. Intresset i de initiala platserna har varit stort och uppställningen från kommuner och företag har givit näring åt vätgas Norrbotten. Den positiva inställningen bygger på medvetandet om att fordonstrafik egentligen inte har några kommunala gränser. Istället bedrivs mycket av den tunga trafiken i regionala stråk med leverans av till exempel skogsråvaror till kusten. Sveaskog AB blir med detta en viktig samarbetspartner. Denna trafik bildar så småningom spjutspets också för annan trafik.

Zelks Energys långsiktiga mål är att erbjuda tankning med fossilfri vätgas för främst tunga fordon, som har en högre bränsleförbrukning än personbilar. Detta ger förutsättningar att minska CO2-utsläpp i större omfattning och ger ett värdefullt bidrag till Norrbottens satsningar på vätgas. Den planerade produk­tionsanläggningen i Piteå blir den första i världen där el för elektrolys kommer främst från spillvärme. Flera sådana energisymbioser, bland annat  i Boden, kan skapas och därmed ge industriella fördelar på flera platser i Norden.

Med ombord på satsningen finns också Skoogs Energi AB med sin breda erfarenhet av fordonstankning via sina 150 tankställen i norra Sverige. Marknadsföring, försäljning och distribution av vätgas kommer att ske i samarbete med Skoogs Energi och andra partners.

Sammantaget betyder dessa satsningar en sektoriell koppling mellan transport, industri, energi och agrosektorn. Kort sagt: ett vätgassamhälle kan nu börja byggas i Norrbotten.

Kontakt med Zelk Energy AB

Joachim Karthäuser