​Nominerade till Eyvind Johnson-priset 2020

Nina Wähä, Steve Sem-Sandberg, Måns Wadensjö och Lina Wolff är nominerade till Eyvind Johnson-priset.

Pristagaren offentliggörs i Boden den 26 november kl 10.00. I år kommer tillkännagivandet att ske utan publik på plats. I stället direktsänds prisutdelningen på Bodens kommuns Facebooksida. En litteraturpodd som ersätter årets scensamtal kommer att spelas in för att publiceras i samband prisutdelningen. I podden för, kulturjournalisten, författaren och mångåriga P1-medarbetaren Kerstin Wixe, ett initierat samtal med pristagaren.

Juryns motiveringar till årets nomineringar:

Nina Wähä. I det tidiga 1980-talets Tornedalen, men främst i sitt alldeles egna litterära universum, utspelar sig Nina Wähäs myllrande familjekrönika Testamente. Med en intagande och okuvlig berättarglädje lotsar Wähä läsaren genom den dysfunktionella familjen Toimis mörker, i en roman där arv och historia på samma gång fjättrar och befriar.

Steve Sem-Sandberg. Med ett imponerande detaljarbete och inlevelseförmåga har Steve Sem-Sandberg, med W, skrivit en skimrande mörk dokumentärroman som bygger vidare på Georg Büchners ständigt spelade pjäs om Johann Christian Woyzecks livsöde.

Måns Wadensjö.Genom en språkligt precis och innehållsligt träffsäker prosa gestaltar Måns Wadensjö i Monopolet det moderna arbetslivets förändrade villkor. Han skriver med den romanen och tidigare verk in sig i och förnyar en lång svensk litterär tradition där arbetsplatsens roll i våra liv är central. Wadensjö fångar skickligt hur arbetet idag långsamt men obönhörligt expanderar gränserna, på livets bekostnad.

Lina Wolff. Eyvind Johnson har beskrivits som en författare besläktad med nomaderna, en vars eviga kval och iver tvingade honom flytta fram tältpinnarna. Något liknande febrigt och utforskande pågår hos Lina Wolff. Hon rotar i jorden med sina frågor, djupare, djupare, och för varje roman vidgas horisontlinjerna. I Köttets tid lyckas Wolff accentuera det drastiska och humoristiska i en redan surrealistisk samtid, och på samma gång konstruera en vacker, mångbottnad, kosmopolitisk roman. Allt framsteg ligger kanske i ett nytt, ett intelligentare, ett påhittigare sätt att fråga.

Eyvind Johnson-priset belönar i år det författarskap eller det verk som juryn funnit vara det konstnärligt mest intressanta ur 2019:års svenska produktion. Priset kommer fortsättningsvis att delas ut vartannat år och belöna det intressantaste ur de senaste två årens utgivning.

Bakgrund till priset: För att hedra minnet av författaren och nobelpristagaren Eyvind Johnson instiftade Bodens kommun ett litteraturpris 1988. Tidigare pristagare är Klas Östergren, Lennart Hagerfors, P-O Enquist, Rolf Aggestam, Kerstin Ekman, Lars Jakobsson, Lotta Lotass, Göran Greider, Bengt Ohlssson, Bengt Pohjanen, Johan Jönson, Elisabeth Rynell, Majgull Axelsson, Andrzej Tichý och Mirja Unge. Prissumman är 70 000 kronor. Eyvind Johnson föddes 1900 i Björkelund utanför Boden. Han blev ledamot av Svenska Akademien 1957 och erhöll Nobelpriset i litteratur 1974 tillsammans med Harry Martinson.

Juryn för 2020 års pris:
Anneli Jordahl, författare och kritiker