Nominerade till Eyvind Johnson-priset 2018

Andrzej TichyEllen MattssonAnna Jörgensdotter och Gunnar D Hansson, är nominerade till Eyvind Johnson-priset 2018.

Andrzej Tichý för Eländet, en sugande minnesström om våld, droger och broderskap, författad på en musikalisk prosa som får den såriga svärtan att lysa i mörkret.

Ellen Mattson för Tornet och fåglarna. Historien om Karlstens fästning, belägringen, och den mytomspunna kapitulationen 1719, ges i Mattssons skickligt komponerade romanfantasi både existentiella dimensioner och en drabbande vacker språkdräkt.

Anna Jörgensdotter för Solidäreri vilken människan och hennes patos, tvivel, svek, öden skrivs fram som en ständigt pågående dragkamp där individens begär efter autonomi och kollektivets dragningskraft är det inres motsatta poler. Denna livsprocess formar individer som är allt annat än gjutna i ett stycke och som det är mycket lätt att både älska och inte tycka om.

Gunnar D Hansson för Tapeshavet. Fyrradiga dikter som inte låter sig fångas och som därför sätter läsaren i rörelse och gör läsaren till medarbetare i ett märkligt epos, där läsaren också återser gamla bekanta.

Pristagaren offentliggörs den 1 december kl 15.00 i Boden på Eyvind 2018 - Norrbottens författar- och berättardagar. Priset ska belöna ett författarskap eller ett prosaverk som juryn funnit tillhöra det konstnärligt mest intressanta ur de två senaste årens svenska produktion.

Priset delas ut vartannat år och är instiftat av Bodens kommun.

Bakgrund till priset: För att hedra minnet av författaren och nobelpristagaren Eyvind Johnson instiftade Bodens kommun ett litteraturpris 1988. Tidigare pristagare är Klas Östergren, Lennart Hagerfors, P-O Enquist, Rolf Aggestam, Kerstin Ekman, Lars Jakobsson, Lotta Lotass, Göran Greider, Bengt Ohlssson, Bengt Pohjanen, Johan Jönson, Elisabeth Rynell och Majgull Axelsson. Prissumman är 70 000 kronor.

Eyvind Johnson föddes 1900 i Björkelund utanför Boden. Han blev ledamot av Svenska Akademien 1957 och erhöll Nobelpriset i litteratur 1974 tillsammans med Harry Martinson.

Juryn för 2018 års pris:
Fredrik Rönnberg, ordförande och bibliotekschef i Boden
Andrea Lundgren, författare
Bengt Pohjanen, författare och Eyvind Johnson-pristagare 2010
Regine Nordström, kulturjournalist

Kontaktperson: Fredrik Rönnberg
E-post: fredrik.ronnberg@boden.se

Bodens kommun är Bodens största arbetsgivare med cirka 3500 totalt anställda. Boden ligger 4 mil från Luleå, i korsningen mellan stambanan och malmbanan. Historiskt sett har järnvägen och militären varit de största aktörerna i kommunens utveckling. Då Centrallasarettet blev utökat med allmänmedicin växte också sjukvårdens inverkan på Boden. Sjukhuset har flyttat och militären är betydligt mindre så numer satsar Bodens kommun mycket på järnvägen och näringslivet.