Den 17 juni klubbades den nya strategiska planen igenom i kommunfullmäktige i Boden. "Vi arbetar stadigt vidare för att uppnå målet om att bli 30 000 invånare i Bodens kommun", säger Claes Nordmark (S), kommunalråd.

Bodens kommun satsar på omsorg och utbildning

Den 17 juni antog Bodens kommunfullmäktige den strategiska planen för perioden 2020-2022. En strategisk plan är kommunens tyngsta styrdokument och anger inriktningen för all kommunal verksamhet de närmaste åren. Den innehåller kommunens viktigaste mål och visar vart skattekronorna riktas. Den övergripande inriktningen är att Boden ska vara en attraktiv och hållbar kommun.

– Den viktigaste förutsättningen för att lyckas är att kommunen också uppfattas som en attraktiv och hållbar arbetsgivare. Endast därigenom kan vi klara framtidens behov av personal och kompetens. Därför går vi vidare med att bygga ut rätten till heltid och nu inför vi även ett friskvårdsbidrag. Det här är två viktiga komponenter för att öka jämställdheten inom den kommunala organisationen, säger Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd i Bodens kommun.

De närmaste åren gör Bodens kommun flera stora investeringar, bland annat utbyggnad av nya förskolor, en ny skolenhet på Sävastön, nytt ridhus, gruppboende och korttidsboende. Eftersom kommunen har så många investeringar kan inte allt ske samtidigt, utan arbetet fördelas över några års sikt.

– Vi arbetar stadigt vidare för att uppnå målet om att bli 30 000 invånare i Bodens kommun. För att dessa 30 000 bodensare ska ha ett bra närhetsliv i vår kommun, med närhet till allt som är viktigt och mer därtill, prioriterar vi även vårt tillväxtprogram för jobb och boende, kommenterar Claes Nordmark.

Tillväxtprogrammet är en prioritering för utveckling. Bodens kommun satsar både på centralorten och på kommunens livskraftiga byar. Det är en strategisk åtgärd för att utveckla näringsliv och företagsamhet.

– Vi tillför närmare 9 miljoner kr i utbildningsbudgeten och 30 miljoner till omsorgsbudgeten de närmaste åren i syfte att ge utrymme för långsiktiga åtgärder inom dessa två största kommunala verksamheter. Samtidigt som vi gör dessa satsningar effektiviserar och prioriterar vi i syfte att hålla ordning och reda i kommunens ekonomi, framhåller Claes Nordmark.

Boden firar i år att det är 100 år sedan det dåvarande municipalsamhället fick stadsrättigheter. De närmaste åren kommer att föra med sig flera utmaningar, men nu läggs också grunden för Bodens kommande 100 år.

– Jag är övertygad om att våra bästa dagar ligger framför oss. Det är därför vi satsar för tillväxt, för utveckling och för hållbarhet. Satsningarna sker kombinerat med tuffa prioriteringar. Det jobbet står vi i den styrande majoriteten ödmjuka inför. Framtiden bygger alla vi bodensare tillsammans. Och i Bodens kommun bygger vi framtiden på ett hållbart sätt, till nytta för dagens och morgondagens invånare, avslutar Claes Nordmark.

Du kan läsa den strategiska planen i sin helhet här.

För mer information, kontakta:
Claes Nordmark, claes.nordmark@boden.se, tel 0921-62 111

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30 000 invånare. 2018 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.