En uteservering i centrala Boden sommaren 2019

Bäst i landet på serveringstillstånd enligt företagen

Bodens kommun rankas högst i hela Sverige när det gäller hanteringen av serveringstillstånd. Det här visar resultaten av Sveriges Kommuner och Regioner, SKR:s, enkät Insikt för 2019 där företagare tillfrågats om kommunernas myndighetsutövning. I arbetet med serveringstillstånd ingår hantering av nyansökningar, ägarskiften, utredning av eventuella brister och löpande tillsyn i form av oanmälda besök.

– Det är jättekul att bli uppskattad och det är ingenting man förväntar sig när man bara gör sitt jobb, det är verkligen jätteroligt, säger Lilian Jansson, alkoholhandläggare vid Bodens kommun.

Boden placerar sig på plats 25 i rankingen överlag, vilket är den högsta placeringen av kommunerna i Norrbotten.

– Det är oerhört glädjande att vi fortfarande är bland de bästa kommunerna i landet. Resultatet är ett kvitto på att det långsiktiga arbetet vi har bedrivit ger resultat. För oss är det viktigt att alla ska känna sig väl bemötta. Handläggning ska präglas av hög kompetens, god tillgänglighet, korta handläggningstider samt bra rådgivning och service, säger Lars Andersson, samhällsbyggnadschef Bodens kommun.

Tyvärr kom det i år inte in inte tillräckligt många svar gällande bygglov, ett område där Boden låg på andra plats i hela landet förra året. Med 11 svar ligger vi i år på plats 1 men det krävs 12 svar för att komma med i rankingen.