Linda Isaksson från Heta Hyttan i Piteå.

Linda gick ur askan in i elden med Heta Hyttan

Linda Isaksson gick med i BNI direkt efter sitt första möte, någon gång runt 2010. Men allt var inte självklart och enkelt, många glasbruk gick under i denna perioden och som glaskonstnär/-tillverkare på Heta Hyttan Glasbruk hade hon tidigare jobbat enbart mot privatkunder och med specialbeställningar. Nu behövde hon paketera och konkretisera vad en specialbeställning kunde vara, för vem och vad behovet var, men kanske framför allt; säkra överlevnad.

Hur kommer det sig att du valde BNI där och då?
Jag tyckte alla var så vänliga och hjälpsamma, energin var på topp och det verkade göras mycket affärer. Jag blev såld helt enkelt, jag tror att detta var 2010.

Vad var utmaningen för dig i början?
Det svåraste för mig var att lägga upp en strategi och paketera produkter och tjänster så de blev greppbara och överskådliga. Tidigare hade jag jobbat enbart mot privatkunder och med specialbeställningar. Nu behövde jag konkretisera vad dessa specialbeställningar kunde vara, för vem och vad behovet var. Jag fick mycket hjälp i mitt team med detta; praktiska tips, trycksaker och nya affärsidéer.

Hur gjorde du för att överleva när många andra glasbruk gick under?
Min bransch är ju ganska ovanlig och inte särskilt konkurrensutsatt inom BNI, men slaget mot branschen ute på inhemska marknaden har varit brutal.

Många glasbruk gick under i denna period, och jag sökte nya kunder och affärsidéer för att överleva. Det resulterade i nyutvecklade upplevelsepaket och exklusiva linjer av profilgåvor samt priser och statyetter som är mina tre huvudprodukter att nå ut med inom BNI.

Alla goda referenser och vittnesmål har med tiden stärkt mitt varumärke som idag är stabilt både i värdegrund, ekonomi och arbetssätt. BNI-teamet har gett mig många värdefulla mentorer genom åren inom allt från ekonomi, marknadsföring, affärs- och varumärkesutveckling.

"Jag fakturerar numera 20% av min omsättning tack vare BNI, men de affärsidéer och min egna personliga utveckling som jag fått hjälp att utveckla tack vare nätverket, har genererat en fördubbling av min omsättning sen jag gick med."

Tyvärr kan kanske inte allt direkt relateras till en specifik referens utan jag ser det som en helhet.

Vilken typ av kunder har du idag?
Idag är 50% av mina kunder företagskunder som jag hjälper förmedla ett högre värde på sina anställda, leverantörer eller lojala kunder i form av unika, svensktillverkade ekologiskt hållbara gåvor, konst och prisstatyetter specialanpassat efter behov. Ofta också i kombination med spännande upplevelser.

Vilken är din drömkund just nu?
Drömkunden just nu är en inköpare på ett större inredningsvarumärke som vill knyta an en ny designer inom glas, eller köpa något ur mitt befintliga sortiment.

Då skulle jag sväva på moln.

Text: Linda Isaksson på Heta Hyttan i Piteå