Oscar Valentin. Fotograf: Viveca Karström Encrantz

Efter några inspirerande samtal och ett besök var jag hooked!

Oscar Valentin brinner för entreprenörscoaching och verksamhetsutveckling. Efter några år i Australien kom han tillbaka till Göteborg och började jobba för BNI. - Det bästa med mitt jobb är att jag varje dag får träffa, hjälpa, coacha men framför allt lära mig av en väldigt stor grupp erfarna experter där jag dagligen får nya insikter och branschkunskaper som jag annars aldrig hade fått.

Vad innebär det att vara BNI-konsult?
Som BNI-konsult startar, stöttar och utvecklar jag en rad olika affärsgrupper som består av framgångsrika entreprenörer, drivna branschexperter och passionerade personer där alla samarbetar och hjälper varandra till fler affärer. Ett fantastiskt jobb som tillåter mig göra det jag älskar allra mest vilket är att bygga långsiktiga relationer med passionerade företagare och hjälpa dom att växa!

Hur hamnade du här?
Innan jag började på BNI bodde jag i Australien i över tre år. Där tog jag först min examen för att sen jobba i Sydney med just entreprenörscoaching och verksamhetsutveckling av små tillväxtföretag.
När jag sedan träffade min flickvän Lovisa på tillfälligt besök Sverige över en sommar så valde vi att bo ytterligare två år tillsammans i Sydney innan vi bestämde oss att det var dags att åka hem.

När jag kom hem till Sverige ville jag snabbt komma tillbaka in i den miljön där jag kände att jag kunde skapa värde och där jag presterar som allra bäst, vilket är tillsammans med likasinnade och ambitiösa människor, där alla strävar efter att hela tiden utvecklas både personligt och professionellt.

Eftersom jag hade varit utomlands så länge behövde jag själv bredda mitt kontaktnät i målet att hitta nästa spännande möjlighet och gick därför på hundratals olika seminarier, utbildningar och nätverksträffar. Men jag kände inte att alla dessa klassiska nätverksmingel gav mig någonting annat än en gratis kaffe, lite energi och en väldans massa visitkort. Sen fick jag höra om BNI och efter några inspirerande samtal och ett besök på ett affärsmöte i så var jag hooked!

Vad är det roligaste med att starta ett BNI team?
Att jag varje dag får träffa, hjälpa, coacha men framför allt lära mig av en väldigt stor grupp erfarna experter där jag dagligen får nya insikter och branschkunskaper som jag annars aldrig hade fått.

Det är också spännande och roligt att få vara en del av allas tillväxtresa, dela deras framgångar men även motgångar eftersom det är då det blir riktigt spännande. Hur och på vilket sätt kan vi nu använda varandras kontakter för att snabbt komma tillbaka på banan!

Vilken är enligt dig den största utmaningen med att bygga och starta team?
Att nu när tiderna är allmänt svajiga och oförutsägbara, hela tiden behöva anpassa sig, försöka se positivt på den ständiga förändringen som sker och att hålla uppe energin bland våra affärspartners trots ibland dagliga motgångar. En stor utmaning men också en sådan som gör att man hela tiden växer som person och ledare.

Kan du se någon personlig utveckling i samband med att starta ett team?
Den personliga utvecklingen är oundviklig i BNI oavsett om du är konsult eller affärspartner. Hur skulle du själv påverkas om du hade 25-30 likasinnade och drivna branschexperter som aktivt stöttar dig i det du allra mest behöver hjälp med?
Du växer vare sig du vill eller inte :-)

Text: Oscar Valentin
Foto: Viveca Karström Encrantz